Mestring av usikkerhet : eksperttreneres læring, utvikling og utfordringer i trenerhverdagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171394Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne undersøkelsen har jeg forsøkt å belyse eksperttreneres læring, utvikling og
utfordringer i trenerhverdagen. Få yrkesutøvere har tøffere krav til prestasjon rettet mot seg
og det de må oppnå gjennom andre. Samtidig har trenere begrenset kontroll over utfallet; det
er mange andre faktorer enn de treneren kan kontrollere som avgjør hva resultatet blir.
Topptreneren skal være lærer, leder, dirigent og i betydelig grad mestre usikkerhet og press. Å
trenge inn i treneres livsverden er derfor en interessant oppgave; hvordan opplever de selv sin
egen rolle og hverdag? Jeg er spesielt interessert i hvordan trenere selv lærer og utvikler seg,
og hvordan de møter utfordringer i hverdagen. Det er viktige spørsmål blant annet fordi det
kan sette oss på sporet av måter å forbedre trenerutdanningen og egenlæringen på.
Formålet med oppgaven var å svare på to forskningsspørsmål:
1. Hvilke erfaringer, relasjoner og prosesser har vært viktige i trenerens utvikling mot
ekspertisenivå?
2. Hvilke utfordringer oppleves som viktige i eksperttrenerens coachingvirksomhet?
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2009.