Betydningen av utøver-trenerforholdet i gode og dårlige sesonger for elitelangrennsløperes motivasjon: et selvbestemmelsesteoretisk perspektiv
Abstract
For å komme på et høyt prestasjonsnivå i eliteidrett er det nødvendig med
hardt og målrettet treningsarbeid over flere år (Rusko, 2003). I eliteutøveres kontekst
finnes det i tillegg mange ytre faktorer utøverne må forholde seg til. Foreldre, media og
trenere viser seg å ha stor innvirkning på utøvere (Horn, 2002). For eliteutøvere har forholdet
til treneren betydning for trivselen, motivasjonen og prestasjonen (Williams,
2001). I prestasjonssammenheng antas det at tilrettelegging av optimal motivasjon er
viktig for å lykkes. Dette har ført til økt kunnskap om den sosiale kontekstens innvirkning
på motivasjon innen idrett (e.g., Deci & Ryan, 1985; 2002; Roberts, 2001). I elitesammenheng
er treneren en viktig del av den sosiale konteksten som enten kan støtte
eller undergrave utøveres motivasjon.
Undersøkelsens mål: Målet med studiet er å undersøke hvilke treneregenskaper elitelangrennsløpere
opplever som viktige i lys av Selvbestemmelsesteori.
Description
Masteroppgave – Norges idrettshøgskole, 2010.