Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWeydahl, Lydia Benedicte
dc.date.accessioned2010-11-08T09:53:02Z
dc.date.available2010-11-08T09:53:02Z
dc.date.issued2010
dc.identifierSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychology
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171522
dc.descriptionMasteroppgave – Norges idrettshøgskole, 2010.en_US
dc.description.abstractFor å komme på et høyt prestasjonsnivå i eliteidrett er det nødvendig med hardt og målrettet treningsarbeid over flere år (Rusko, 2003). I eliteutøveres kontekst finnes det i tillegg mange ytre faktorer utøverne må forholde seg til. Foreldre, media og trenere viser seg å ha stor innvirkning på utøvere (Horn, 2002). For eliteutøvere har forholdet til treneren betydning for trivselen, motivasjonen og prestasjonen (Williams, 2001). I prestasjonssammenheng antas det at tilrettelegging av optimal motivasjon er viktig for å lykkes. Dette har ført til økt kunnskap om den sosiale kontekstens innvirkning på motivasjon innen idrett (e.g., Deci & Ryan, 1985; 2002; Roberts, 2001). I elitesammenheng er treneren en viktig del av den sosiale konteksten som enten kan støtte eller undergrave utøveres motivasjon. Undersøkelsens mål: Målet med studiet er å undersøke hvilke treneregenskaper elitelangrennsløpere opplever som viktige i lys av Selvbestemmelsesteori.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjecttrenereen_US
dc.subjectutøvereen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectlangrennen_US
dc.subjecttoppidretten_US
dc.titleBetydningen av utøver-trenerforholdet i gode og dårlige sesonger for elitelangrennsløperes motivasjon: et selvbestemmelsesteoretisk perspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel