dc.description.abstract | I denne kvalitative undersøkelsen intervjuet jeg norsk ungdom og deres foreldre om
synspunkter og erfaringer når det gjelder fysisk aktivitet, kroppskultur og
kroppsøvingsfaget. Målet med undersøkelsen var å få en forståelse for ungdommens
dannelse av fysisk identitet, med hjelp av Pierre Bourdieus teoretiske konsepter om
habitus, kapital og sosial klasse. Det ble gjennomført til sammen ni dybdeintervjuer,
fem med elever fra to ulike skoler i Oslo, og med foreldrene til fire av dem.
Gjennom intervjuene med elevene opplevde jeg at det foreligger et stort press på
ungdommene for å nå opp i mot middelklassens koder for kroppsidealer og fysisk
aktivitet. I lys av mine tolkninger virker det som om ungdommene har utviklet en “tattfor-
gitt” habitus i forhold til fysisk aktivitet, som virker å være en naturlig del av deres
hverdag. Foreldrene har fra tidlige barneår støttet deres utfoldelse innen fysisk aktivitet,
og vært bevisste på å danne deres fysiske identitet. Ungdommene i undersøkelsen stiller
sterkt i sosiale sammenhenger eller evt. settinger, da de har tilegnet seg relativt mye
fysisk kapital gjennom oppveksten. Allikevel virker det som om ungdommene stadig
blir konfrontert med idealer som krever enda større innsats i forhold til dannelse av
kroppslig og fysisk identitet. Det fysiske utseende har mer og mer rykket i forgrunn, og
kampen om godene har blitt enda mer intenst. Foreldrene og ungdommene gir uttrykk
for en “prestasjonskultur” innen fysisk aktivitet, der organisert idrett fremmer adgang til
sosial kapital.
Oppgaven belyser også ungdommenes opplevelser i kroppsøvingsundervisningen. De
gir uttrykk for at kroppsøvingen er likeså preget av en prestasjonskultur, der testing og
karaktersetting står i fokus. De opplever lite variasjon og føler at kroppsøving i liten
grad utfordrer deres habitus. Samtidig gir ungdommene uttrykk for ulike typer av
favorisering. Beretningene belyser at ungdom med idrettslig bakgrunn stiller sterkt i
faget og har lettere for å oppnå en god karakter. | no_NO |