dc.description.abstract | Studien tar for seg ungdommers erfaringer i møte med livsstilsaktiviteter på X-camp og
hvilke utviklingsmuligheter en slik kontekst tilbyr unge mennesker, gjennom bruk av
selvbestemmelsesteorien. Bakgrunnen for oppgaven er at det finnes mye dokumentasjon
på forandringer i aktivitetskulturen i det norske samfunnet, hvor flere mennesker
forlater den tradisjonelle aktivitetsarenaen og trekker mot uorganiserte
livsstilsaktiviteter. Samtidig er det lite forskning som tar for seg hvilke psykologiske
motivasjonsfaktorer som styrer disse menneskene, spesielt forskning som bruker
selvbestemmelsesteorien. Det er derfor interessant å undersøke et miljø hvor ungdom
frivillig oppsøker livsstilsaktiviteter og se på deres erfaringer med dette fenomenet, i lys
av selvbestemmelsesteorien.
I studien er det blitt benyttet deltakende observasjon og semistrukturerte intervju for å
innhente data. Det er blitt intervjuet seks deltakere fra X-camp 2012 og deres erfaringer,
sammen med observasjonene under X-camp, har dannet grunnlaget for analysene.
Resultatene fra analysen er blitt fremstilt i temabaserte analyser og de avdekker at
samtlige av informantene har tidligere negative erfaringer med deltakelse i kroppsøving
og organisert idrett, noe som har ledet til misnøye og frafall. Denne misnøyen har ført
informantene til å oppsøke X-camp og livsstilsaktiviteter, som en arena for å utvikle og
utfordre seg selv. Analysen av dataene viser at tilfredsstillelse av de tre grunnleggende
behovene (autonomi, kompetanse og tilhørighet) som selvbestemmelsesteorien nevner,
har vært mulig under X-camp, men resultatene viser også at informantene ikke har blitt
påført store livsstilsendringer etter X-camp. Deltakernes agenda med X-camp er da blitt
diskutert i lys av sosiologiske perspektiver for å vekke tanker rundt temaet.
Studiens resultater kan bidra til økt forståelse av dagens ungdomskultur, og retter også
et kritisk blikk til skolens kroppsøvingsfag og den organiserte idretten. Studien kan på
den måten skape bevissthet rundt dagens moderne ungdomssituasjon, og se
kompleksiteten av deres oppvekst. | no_NO |