Ny kartleggingsmetodikk for belastningsskader i volleyball: en prospektiv undersøkelse i prevalens av belastningsskader
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171673Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Innledning: Formålet med denne studien var å utvikle og teste ut en ny
kartleggingsmetodikk for belastningsskader. Anerkjente skadedefinisjoner forsøker å
inkludere både akutt- og belastningsskader, men så langt er det ikke utviklet en
metodikk som gir oversikt over det reelle omfanget med skader. Skaderegistrering i
forskning til nå benytter ofte skader som innebærer helt eller delvis fravær fra idretten
som et krav. Trolig overses mange belastningsskader som ikke innebærer redusert
deltakelse.
Metode: Det ble utviklet et nytt spørreskjema for registrering av belastningsskader.
Skjemaet ble benyttet sammen med skjemaet for akuttskadebehandling til
skaderegistrering høsten 2010 ved Topp Volley Norge. Ny metodikk ble sammenlignet
med data fra tradisjonell metode for å undersøke i hvilken grad de to metodene fanger
opp belastningsskader, og i hvilken grad informasjonen overlapper eller gir mer
utfyllende informasjon.
Resultat: Det ble registrert en gjennomsnittelig ukentlig prevalens på 36% kneplager,
17% skulderplager og 15% kneplager. Av 39 utøvere med kneplager, resulterte plagene
i redusert deltakelse hos 5 utøvere. Disse 5 ble også fanget opp av tradisjonell metode.
Det samme viste skulderplagene, 2 av 29 utøvere opplevde redusert deltakelse og disse
to ble fanget opp av begge metodene. Ingen ryggplage var av den alvorlighetsgrad at
den resulterte i redusert deltakelse.
Diskusjon/Konklusjon: Studien viser at ny metodikk i større grad fanger opp
belastningsplager enn tradisjonell metode, særlig de plagene som ikke innebærer
redusert deltakelse. Metoden registrerer plager av mild karakter som har få
konsekvenser i idrettsaktivitet til plager av mer alvorlig karakter. Metoden skiller ikke
på antall skader. Det er ikke validert eller reliabilitetstestet.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2011