dc.contributor.author | Larsen, Henning | |
dc.date.accessioned | 2013-11-07T13:25:13Z | |
dc.date.available | 2013-11-07T13:25:13Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier | Seksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/171738 | |
dc.description | Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Sosial klasse som begrep har gjennom historien utviklet seg til å bli mer komplekst og
uklart enn det Karl Marx (1818-1883) og etterhvert Max Weber (1864-1920) først
antok. Denne studien har sett på sosial klasse og dens betydning for elevers motivasjon
for og karakter i kroppsøving. For å fange opp eventuelle nyanser i bildet, ble det lagt
inn en medierende variabel (aktivitetsstøtte fra foreldre) som i andre studier har vist
effekt på barn og unges involvering i fysisk aktivitet. Problemstillinger og hypoteser er
utarbeidet ut i fra Pierre Bourdieus (1930-2002) samfunnsteori som får frem den sosiale
klassens kompleksitet på en tydeligere måte en Marx og Weber. 854 ungdommer fra
ungdoms- og videregående skole ble inkludert i analysen. Deltakerne er fra studien
”Moderne ungdom på fritiden” (MUF). | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | kroppsøving | no_NO |
dc.subject | evaluering | no_NO |
dc.subject | elever | no_NO |
dc.subject | ungdom | no_NO |
dc.subject | motivasjon | no_NO |
dc.subject | sosial klasse | no_NO |
dc.title | Betydningen av sosial klasse for elevers motivasjon for og karakterer i kroppsøving: En kvantitativ studie av 854 ungdommer i Norge | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |