Kunsten å coache: en sosiologisk studie av trenerens virksomhet i en tippeligaklubb
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171790Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven har blikket vært rettet på en sosiologisk forståelse av trenerens
virksomhet, der handling og samhandling innenfor den sosiale strukturen i en
tippeligaklubb har blitt satt under lupen. Coachingprosessen inneholder et mangfold av
innbakte dilemmaer som treneren må ta stilling til i jakten på å utvikle spillerne og
lagets prestasjonsevne (Ronglan, 2009). Konkurranse vs samarbeid, håndfast styring vs
fleksibel tilpasning og trenermakt vs spillermakt er tre eksempler på dilemmaer som
særlig har blitt belyst i denne studien. Dataen som presenteres er et resultat av lang tids
feltarbeid, hvor jeg har blitt gitt muligheten til å studere trenerens virksomhet på nært
hold. Autoetnografi som metode har i den forbindelse blitt brukt for å skape et helhetlig
bilde av coachingprosessen. Jones, Cushion, Potrac og Ronglan (2011) sitt
forskningsarbeid har fungert som teoretisk rammeverk i et forsøk på å gi substans og
mening til empirien som presenteres. Til slutt i studiet konkluderes det med at en
hensiktsmessig håndtering av diverse dilemmaer kan ha betydning for spillernes og
lagets prestasjonsevne.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2012