Selvregulering i fotball: En kvalitativ studie av de 8 beste selvregulerende spillerne i norsk toppfotball
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171914Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi vet allerede at det er viktig å trene med kvalitet hvis man vil oppnå sine mål. Her kan
selvregulerende læring spille en viktig rolle. Selvregulerende læring handler om prosesser
som hjelper individer til å lære mer effektivt. Det eksisterer mye kvantitative
forskningsresultater på selvregulerende læring i forbindelse med trening og utvikling. I denne
studien skal vi se på hva det innebærer kvalitativt gjennom dybdeintervjuer av norske
fotballspillere. Deltagere til studien er valgt ut i fra et prosjekt som ble gjennomført i
samarbeid mellom Norsk Toppfotballsenter og Norges Idrettshøgskole våren 2012, bedre
kjent som "A-stall" prosjektet. Utvalget til "A-stall" prosjektet er spillere fra samtlige lag som
på daværende tidspunkt befant seg i en av de to øverste nivåene i Norge (Tippeligaen eller
Adeccoligaen; N = 641). Til studien ble det rekruttert åtte spillere med en snittalder på 24,6 år
(SD). Spillerne ble valgt ut basert på tre kriterier: (1) Høye mål, (2) Ikke fornøyd med hvor de
er i dag nivåmessig relatert til sitt langsiktige mål, (3) Høy SRL skår.
I studien ble følgende to problemstillinger belyst: 1. "Hva kjennetegner selvreguleringen for
spillere med høye målsettinger?"
2. "Hvordan påvirker selvreguleringen spillernes utvikling?"
Resultatene i narrativene knyttet til refleksjon og utvikling peker på at spillerne er opptatt av
et helhetlig perspektiv hvor de ulike prosessene som de anser som avgjørende for deres
utvikling påvirker hverandre. Deres profesjonalitet gjenspeiles gjennom deres evne til å både
jobbe mot den langsiktige målsettingen samtidig som de fokuserer på å utnytte enhver
situasjon til å ta til seg lærdom. Et interessant funn er hvordan spillernes bevissthet og
refleksjon rundt de ulike prosessene som spiller inn på utvikling også er preget av negative
konsekvenser. På bakgrunn av at de stiller så strenge krav til seg selv samtidig som de gjør alt
for å nå sine høye målsettinger har de en tendens til å overanalysere som kan ha en negativ
innvirkning på prestasjon og utvikling på trening.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013