Blod, slit, svette bukk og tårer: et møte med kroppsøvingsfaget i barne- og ungdomslitteraturen
Abstract
Hovedproblemstillingen i mitt mastergradsprosjekt er: Hvordan framstilles kroppsøvingsfaget og kroppsøvingslæreren i nyere norsk barne- og ungdomslitteratur? For å belyse dette temaet kommer jeg til å jobbe med flere underproblemstillinger, og spørsmålene jeg stiller er: Hva er fagets navn i barne- og ungdomsbøkene? Hvordan er kroppsøvingstimene organisert? Er det kjønnsblandet undervisning, og i så fall, deltar guttene og jentene i de samme aktivitetene? Hvilke aktiviteter er det som preger innholdet i kroppsøvingstimene? Hvordan karakteriseres hovedpersonene? Hva kjennetegner hovedpersonenes opplevelse av kroppsøvingsfaget? Hvordan prøver flere av hovedpersonene å slippe deltakelse i kroppsøvingsundervisningen? Hvilken rolle spiller utseende og pubertet i forhold til hovedpersonenes deltakelse i faget? Hvilket kjønn har kroppsøvingslæreren, og hvordan gjøres kjønn? Hvordan tiltales kroppsøvingslæreren? Bruker elevene lærerens fornavn, etternavn eller har de egne kallenavn på lærerne? Hvilke holdninger til det å drive fysisk aktivitet formidler læreren? Er kroppsøvingslæreren en tydelig og tilstedeværende voksenperson? Hvilke karaktertrekk går igjen i beskrivelsene av kroppsøvingslærerne?