dc.contributor.author | Sletten, Mira Åboen | |
dc.contributor.author | Strandbu, Åse | |
dc.contributor.author | Gilje, Øystein | |
dc.date.accessioned | 2016-04-06T08:47:54Z | |
dc.date.available | 2016-04-06T08:47:54Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Norsk pedagogisk tidsskrift. 2015, 99, 334-350. | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2384197 | |
dc.description | Dette er siste tekst-versjon av artikkelen, og den kan inneholde små forskjeller fra forlagets pdf-versjon. Forlagets pdf-versjon finner du på www.idunn.no: https://www.idunn.no/npt/2015/05 / This is the final text version of the article, and it may contain minor differences from the journal's pdf version. The original publication is available at www.idunn.no: https://www.idunn.no/npt/2015/05 | nb_NO |
dc.description.abstract | Artikkelen undersøker sammenhengen mellom skoleprestasjoner, dataspilling og trening i idrettslag blant ungdom. Analysene viser en positiv sammenheng mellom trening i idrettslag og skolekarakterer, og en negativ sammenheng mellom mye dataspilling og gode karakterer. Artikkelen nyanserer resultatet ved å vise at det å spille mye dataspill i mindre grad er relatert til svake skoleprestasjoner når ungdommene også er med i et idrettslag. Videre presterer ungdom som spiller mye, kun dårligere i norsk og matematikk, ikke i engelsk. Noe av denne negative effekten av mye dataspilling, veies sannsynligvis opp av en positiv læringseffekt – dataspilling medfører ofte mye praktisering av muntlig og skriftlig engelsk. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.title | Idrett, dataspilling og skole – konkurrerende eller «på lag»? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | nb_NO |
dc.description.localcode | Seksjon for kultur og samfunn / Department of Cultural and Social Studies | nb_NO |