Diskurser i tilrettelegginger for idrettsaktive elever i skolesystem
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2390332Utgivelsesdato
2016-01-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler / Articles [2092]
Originalversjon
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2016, 100, 37-48Sammendrag
Artikkelen analyserer skolepolitiske, pedagogiske og idrettsfaglige diskurser, som i skolesystemet har underbygget rekontekstualiseringer av både politiske motiver, verdigrunnlag og pedagogisk diskurs i veksten av skoletilbud for idrettsinteresserte elever i videregående opplæring. Artikkelen genererer kunnskap om diskurser som har underbygget idrettsfaglige, skolepolitiske og ideologiske utviklingstrekk som gjennom 50 år mer og mer imøtekommer de spesielt idrettsaktive elevene i skolesystemet. Ved det settes i kontekst en utvikling der faget «toppidrett» i den nasjonale læreplanen «Kunnskapsløftet» framstår som et regulerende tiltak for å gi fylkeskommunale skoler adgang til et marked med populære private tilbydere av studiespesialisering kombinert med tid til dyrking av toppidrettsambisjoner.
Beskrivelse
Dette er siste tekst-versjon av artikkelen, og den kan inneholde små forskjeller fra forlagets pdf-versjon. Forlagets pdf-versjon finner du på www.idunn.no: http://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05 / This is the final text version of the article, and it may contain minor differences from the journal's pdf version. The original publication is available at www.idunn.no: http://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05