Kropp i kroppsøvingsfaget: en kvalitativ studie som undersøker hvordan kroppsøvingslærere tolker og praktiserer innholdet i LK06, som omhandler kroppsideal, elevenes oppfatning av kropp og selvfølelse i faget
Abstract
Utviklingen i dagens samfunn viser at kropp og utseende har fått en sentral rolle
(Bunkholdt, 2000; Dowling, 2010). På grunnlag av dette ble deler av læreplanen i
kroppsøvingsfaget i Kunnskapsløftet 06 revidert i 2012. Bakgrunnen for denne studien
er at det ikke eksisterer mye forskning om lærernes refleksjoner rundt formålet og
hvordan de setter det i praksis, da spesielt knyttet til temaet kropp. Formålet med
studien har vært å undersøke læreres tolkning og praktisering av den reviderte
læreplanen for kroppsøvingsfaget. Avhandlingen fokuserer på tre sentrale begreper som
er å ruste elevene til vurdering av kroppsideal, samt å utvikle positiv oppfatning av
kropp og selvfølelse.
Studien sikter på å belyse problemstillingen: «Hvordan tolker og praktiserer
kroppsøvingslærere innholdet i LK06, som omhandler kroppsideal, elevenes oppfatning
av kropp og selvfølelse i faget?». For å gjennomføre dette, har en kvalitativ
forskningsmetode blitt lagt til grunn. Seks semi-strukturerte individuelle intervjuer,
samt et felles fokusgruppeintervju med kroppsøvingslærere på ungdomsskolen og i den
videregående skole i Oslo og Akershus, har bidratt til å belyse problemstillingen. Feltet
er blitt belyst med offentlige dokumenter som omhandler læreplanen og revideringen,
variert pedagogisk- og didaktisk litteratur, samt med ulik forskning innen sosiologien og
psykologien.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016