«School in Motion»: En skolebasert klyngerandomisert kontrollert studie med økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving blant 14-åringer i Akershus fylke - effekt av intervensjonen
Abstract
Bakgrunn: Nasjonale kartleggingsstudier viser at det gjennomsnittlige aktivitetsnivået
synker fra barnealderen til ungdomsårene. Tidligere aktivitetbaserte skoleintervensjoner
har undersøkt effekten av økt fysisk aktivitet (FA) på helsefordeler i barnealderen, men
det finnes få studier som har undersøkt det samme på ungdomsskoleelever. Det er
derfor behov for å øke kunnskapsgrunnlaget for hvordan man kan integrere FA på
ungdomstrinnet, og hva slags effekt dette har på aktivitetsnivået.
Hensikt: Undersøke effekten av økt FA og kroppsøving på det totale aktivitetsnivået og
intensitetsspesifikk FA i løpet av skoletiden og fritiden blant elever på niende trinn i
Akershus fylke.
Metode: Studien ble gjennomført som en klyngerandomisert kontrollert studie.
Baseline- og oppfølgingsmålingene ble gjennomført i perioden april-juni 2017 og
januar-mars 2018. Ungdomsskolene ble randomisert til én av to mulige
intervensjonsgrupper, eller som kontrollgruppe, av en nøytral tredjepart. Totalt
samtykket 886 elever til deltakelse. FA ble objektivt registrert ved bruk av ActiGraph
akselerometer (modell GT3X+) som registrerte deltakernes aktivitetsnivå over syv
dager.
Resultat: Jentene i intervensjonsmodell 1 (IM1) hadde en signifikant
intervensjonseffekt på fysisk aktivitetsnivå (p < 0,001), minutter i moderat- til hard
fysisk aktivitet (MHFA) (p < 0,001) og minutter i sedat tid (SED) (p < 0,001) i
skoletiden, sammenlignet jentene i kontrollgruppen og intervensjonsmodell 2 (IM2).
Guttene i IM1 hadde en signifikant intervensjonseffekt på minutter i MHFA (p = 0,006)
og en nedgang i lav fysisk aktivitet (LFA) (p = 0,029) i skoletiden, sammenlignet med
guttene i kontrollgruppen. Videre ble det observert en nedgang i fysisk aktivitetsnivå
(p = 0,021) og minutter i hard fysisk aktivitet (HFA) (p = 0,005) i fritiden for guttene i
IM1, sammenlignet med guttene i IM2.
Konklusjon: Resultatene viser at intervensjonen hadde en positiv effekt på fysisk
aktivitetsnivå, sammenlignet med kontrollgruppen. Funnene tyder på at modellene kan
implementeres i den norske undervisningsplanen, med hensikt i å øke aktivitetsnivået.
IM1 viser best effekt blant elevene i lavest grad av FA.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018