Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjelbred, Bente Helen
dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.date.accessioned2020-08-31T13:30:11Z
dc.date.available2020-08-31T13:30:11Z
dc.date.created2020-02-20T12:00:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationTechne Series. 2020, 27(1), 20-35.en_US
dc.identifier.issn1238-9501
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2675709
dc.descriptionDet här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.en_US
dc.description.abstractArtikkelen setter søkelys på hvordan lærere operasjonaliserer tegning i faget kunst og håndverk i ungdomsskolen, og hvilke tegnetilnærminger og metoder de knytter til kompetansemålene i læreplanen Kunnskapsløftet 2006. Utgangspunktet har vært Goodlad, Klein og Tye (1979) sin konseptuelle teori om læreplanens ulike fremtredelsesformer. Studien er en sammenlignende case-studie ved fire norske skoler. Den didaktiske relasjonsmodellen brukes som analytisk redskap for å belyse hvordan tegning gis plass i kunst og håndverk blant fire lærere i ungdomsskolen. Gjennom analytisk triangulering mellom observasjonsdataene, intervjuer og dokumenter, undersøkes det hvordan lærerne operasjonaliserer og begrunner sin praksis. Datainnsamlingen ble gjennomført ved besøk i åtte klasser, to på hver skole, og fulgte samme struktur; først observasjon av opplæringsøkter i faget, deretter intervju med kunst- og håndverkslærer, og til slutt innsamling av dokumenter. Resultatene viser at lærerne praktiserte en mer variert tegneopplæring enn det de oppfatter at læreplanen gir rom for. Store elevgrupper setter rammebetingelsene for tiden som kan brukes til veiledning og valg av tegneaktivitet. Det varierer blant lærerne om fokus er på produkt, i form av et resultat, fremfor på tegning som prosess. Resultatene viser også at lærerne tegner på ulike måter i opplæringssammenheng. Videre viste tegning seg generelt å være vanskelig å vurdere, spesielt tegning knyttet til det udefinerte og ikke-forventede i en tegneprosess.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjecttegningen_US
dc.subjecttegneopplæringen_US
dc.subjectkunst og håndverken_US
dc.subjectlæreplanen_US
dc.subjectdidaktiske praksiseren_US
dc.titleTegning og didaktiske praksiser i kunst og håndverken_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 Bente Helen Skjelbred, Jorunn Spord Borgenen_US
dc.source.pagenumber20-35en_US
dc.source.volume27en_US
dc.source.journalTechne Seriesen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1796065
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department for Teacher Education and Outdoor Studiesen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel