Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeltne, Eirik
dc.date.accessioned2020-09-18T08:50:30Z
dc.date.available2020-09-18T08:50:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678427
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020en_US
dc.description.abstractMed utgangspunkt i læring, likheter og forskjeller ble det i denne studien undersøkt fotballpraksis på en videregående skole og i en klubb. Med fotballpraksis menes praksis i faget toppidrett fotball i den videregående skolen, og praksis i fotball i klubb. Studiens empiriske bidrag tok utgangspunkt i kvalitativ metode, og derav observasjon av en undervisningstime og en treningsøkt, individuelle intervjuer med en lærer og en trener og fokusgruppeintervju med tre elever/spillere. Studien søkte svar på hva som er og hvordan lærerens og trenerens fotballpraksis begrunnes, samt hvordan elevene/spillerne opplever disse. Erfaringsbasert læring, praksisfelleskap og fagteori tilknyttet fotball ble benyttet som teoretisk rammeverk. Funn fra studien viser at likhetene er flere enn forskjellene i lærerens og trenerens fotballpraksis. Selv om det blant annet tas det i bruk pasningsøvelser uten motstand, noe elevene/spillerne opplever som lite motiverende, ønsker likevel lærer og trener å legge til rette for øvelser som er så nærme kampen som mulig. Lærerens begrunnelse for bruken av førstnevnte type øvelser omhandlet det å ta ned intensitet og belastning, mens trenerens begrunnelse omhandlet variasjon, samt noe taktisk som kan relateres til lagets spillestil. Av mindre forskjeller tillegger trener konkurranse i sine pasningsøvelser uten motstand. Elevene/spillerne ga uttrykk for at det er av spillaktivitet de lærer best, men med tanke på vanlig spill ser de størst verdi i å praktisere dette i trenerens fotballpraksis. I lærerens fotballpraksis ønsker de i større grad å praktisere rolletrening. Lærerens og trenerens veiledning har også mange likheter. Det veiledes oftest gjennom en spørrende tilnærming, noe elevene/spillerne ga uttrykk for å trives med. Lærer, og spesielt trener, velger også å være involverende gjennom at elevene/spillerne ofte selv diskuterer hva som er bra/mindre bra, og da knyttet til spilldelen i fotballpraksis. Belastning og et mindre godt samarbeid mellom videregående skole og klubb setter begrensninger for læringen til elevene/spillerne. Blant annet opplever de tøffe hverdager med mye aktivitet. For elevenes/spillernes læring og utvikling vil derfor god belastningsstyring og kommunikasjon være viktig.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnihen_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.subjectlæring
dc.subjectlæringsarena
dc.subjectlærere
dc.subjecttrenere
dc.subjectelever
dc.subjectspillere
dc.subjectfotball
dc.subjectpraksis
dc.subjectvideregående skole
dc.subjectklubb
dc.titleFotballpraksis i videregående skole og klubb: En kvalitativ studie om en lærers og en treners fotballpraksis, samt hvordan disse fotballpraksisene oppleves av elever/spillereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeInstitutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier / Department of Teacher Education and Outdoor Studiesen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel