Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie om elevers opplevelse av konkurranse i kroppsøvingsfaget.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2678753Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg formulert et forskningsspørsmål som skal belyse elevenes opplevelser av konkurranseaktivitet i kroppsøvingsundervisningen. Oppgaven skal bidra til økt forståelse for elevers erfaringer med faget og hvordan ulike opplevelser har implikasjoner for moralsk utvikling i faget.
Den vitenskapelige retningen er forankret innenfor det fortolkende paradigme hvor fenomenologien og menneskelig erfaring er utgangspunktet for studien. Min studie skal ta utgangspunkt i elevenes livsverden, slik den oppleves av elevene.
Denne studien har en kvalitativ tilnærming som har hatt til hensikt å undersøke elevers utdanningshverdag i kroppsøvingsfaget, og ønsket om å gå i dybden på deres erfaringer. I første omgang ble det gjennomført ikke-deltakende observasjon av en kroppsøvingstime, deretter ble det gjennomført ett fokusgruppeintervju hvor det var 7 frivillige elever som deltok. Etter gjennomføringen av fokusgruppeintervjuet med elevene var det 3 elever fra den samme gruppen som deltok i oppfølgende enkeltintervjuer.
Undersøkelsens funn vitner om mange forskjellig synspunkter og opplevelser med konkurranse i kroppsøving. Mine informanter går i samme klasse og gjennomgår den samme undervisningen. Likevel har elevene svært ulike oppfatninger av konkurranse og praktiseringen av den. Deres erfaringer viser at konkurranse har konsekvenser for elevenes utvikling av moralsk utvikling. På den ene siden er det elever som har svært høyt konkurranseinstinkt og gode ferdigheter, dette ser ut til å overskygge viktige moralske prinsipp i møte med andre elever i faget. Utøvelsen i konkurransen handler mer om å vinne og vise frem evner fremfor å tilegne seg andre læringsmål innenfor faget og praktisering av gode moralske vaner. På den andre siden er det elever som er åpne om hvordan andre elevers høye konkurranseinstinkt og fokus på ferdigheter påvirker dem negativt i undervisningen. De rapporterer om ekskludering og feil fokus når konkurranse utspiller seg. De etterlyser selv mindre fokus på konkurransens alvorlighet og ønsket om å fokusere mer på lek og samspill.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2020