Positiv ungdomsutvikling gjennom faget kroppsøving
Abstract
I læreplanen kunnskapsløftet 06 [K06] er det fastslått at utdanningen skal gi hver elev
kompetanse til å ta vare på seg selv og sitt liv, og samtidig gi overskudd og vilje til å
være andre til hjelp. Det er ikke spesifisert hvordan en skal nå dette målet, og det
eksisterer lite forskning på om faget kroppsøving – og skolen som helhet – når dette
målet. Denne studien benytter seg av teorien Positiv Youth Development (PYD). PYD
konkretiserer styrker i ungdommen. Styrkene kjennetegner ungdommer som bidrar
positivt i egen og andres utvikling. Teorien tar utgangspunkt i de filosofiske
grunntankene om menneskelig utvikling beskrevet i Relational Developmental Systems
Theories (RDST). Studiens mål er å undersøke og beskrive potensialet for positiv
ungdomsutvikling i faget kroppsøving. / Background and aim: The development of individuals with competence to thrive in life
and the capacity and desire to help others, is stated initially in the Norwegian National
Curriculum (Kunnskapsløftet 06 [K06]). However little research has been conducted to
see how this goal can be ascertained. The study investigates the potential for Positive
Youth Development (PYD) within the context of physical education [PE].
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014