Eksperttreneren i fotball: en semistrukturert intervjuundersøkelse på hvordan man utvikler prestasjoner i toppfotballen via erfaringsbasert læring og påpasselighet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/296999Utgivelsesdato
2015-08-14Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hovedhensikten med studien har vært å undersøke hvordan vellykkede hovedtrenere i
norsk, svensk og dansk toppfotball fremmer effektiv utvikling av prestasjoner. Studien
tar utgangspunkt i Sitkin (1992) sin teori om erfaringsbasert læring og Weick og
Sutcliffe (2007) sin teori om påpasselige organisasjoner. Som en følge av dette ble det
gjennomført semistrukturerte intervjuer av fire hovedtrenere på nasjonalt toppnivå.
For å undersøke dette temaet ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvordan fremmer
lederskapet til vellykkede hovedtrenere i norsk, svensk og dansk toppfotball
erfaringsbasert læring og påpasselighet for å effektivt utvikle prestasjoner?
Resultatene viste at hovedtrenerne i hovedsak legger til rette for erfaringsbasert læring
via nøyaktig planlegging på kort sikt, et sterkt fokus på å gjøre moderate justeringer for
å skape utvikling, i tillegg til grundige evalueringsprosesser i forbindelse med kamp.
Videre indikerte funnene at trenerne fremmer påpasselighet først og fremst via en
forståelse for at feil er en stor del av fotballen, og at de kan utnyttes til læring.
Resultatene antyder imidlertid at en bedre utnyttelse av ekstern ekspertise og
evalueringsprosessen rundt treninger kan være med på å optimalisere læringsprosessen.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015