Ny som kroppsøvingslærer: en kvalitativ studie om hvordan nyutdannede kroppsøvingslærere opplever og erfarer sitt første år i læreryrket
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/297221Utgivelsesdato
2015-08-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studien omhandler nyutdannede kroppsøvingslæreres opplevelser og erfaringer fra sitt
første år som yrkesutøvere, hvor hensikten er å undersøke hva som er mest utfordrende i
møte med yrkeslivet. Avhandlingen retter oppmerksomheten mot overgangen fra
utdannelse til yrkesliv, samt kroppsøvingslærernes helhetlige opplevelsen av sitt første
yrkesåret. For å belyse dette presenteres et utvalg didaktisk og pedagogisk teori i
avhandlingens teorikapittel som omhandler; lærerens kompetanse og rolle i skolen, de
nyutdannedes sosialisering inn i en skolekultur, og lærerens relasjon og
samarbeidsforhold med elevene og elevenes foreldre sett i sammenheng med læreres
undervisningssituasjon.
På bakgrunn av at formålet med undersøkelsen er å få en dypere forståelse av et
sosiokulturelt fenomen, benytter studien en kvalitativ metodisk tilnærming. Studiens
empiri fremkommer fra åtte semistrukturerte intervjuer, hvor utvalget består av
nyutdannede kroppsøvingslærere som arbeidet sitt første yrkesår skoleåret 2013-2014,
ved ungdomsskoler og videregående skoler.
Resultat og drøfting viser at de nyutdannede kroppsøvingslærere opplevde selve
kroppsøvingsundervisningen som minst utfordrende i møtet med læreryrket. I tillegg
opplevde de å ha et godt og naturlig relasjonsforhold til sine elever. Videre antyder
studien at de nyutdannede kroppsøvingslærerne ikke opplevde et praksissjokk i møtet
med læreryrket, samtidig som ulike utfordringer er fremtredende. De nyutdannedes
relasjon til elevenes foreldre oppleves som problematisk med tanke på deres ulik
forståelse av kroppsøvingsfaget. De opplevde det også som utfordrende å ta del i
skolekulturen, fordi de ikke fullt ut ble akseptert som likeverdige med de erfarne
kollegaene, hvilket gjorde det utfordrende å påvirke og samarbeide med de erfarne
lærerne på skolen. Alle de nyutdannede kroppsøvingslærerne erfarte møtet med
yrkeslivet ulikt med tanke på det som over er nevnt, men en hovedtendens er at alle
følte på et stort ansvar som yrkesutøvere, og fremhever at det er en stor overgang fra
utdanning til yrkesliv som nyutdannet kroppsøvingslærer.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015