Evner i kroppsøvingsfaget: En kvalitativ studie av elevers forståelse av evner i kroppsøvingsfaget
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081237Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Introduksjon: Formålet med studien var å undersøke problemstillingen: «Hvordan forstår elever i barneskolen evner i kroppsøvingsfaget?». Denne studien belyser barnets perspektiv, hvor de får muligheten til å dele sin forståelse omkring evner i kroppsøvingsfaget.
Teoretisk grunnlag: I denne studien vil Bourdieus teoretiske rammeverk benyttes. Bourdieus begreper omkring habitus, felt, doxa og kapital vil bli presentert og diskutert opp mot evner i kroppsøvingsfaget.
Metode: Det er innhentet empirisk data gjennom en kvalitativ metode. Observasjoner av to kroppsøvingsundervisninger i fire ulike klasser, og ni individuelle intervjuer ble gjennomført.
Resultat: En tematisk analyse er anvendt for å analysere datamaterialet. Dette viser til at elevene trekker frem ulike evner som sentrale for å bli ansett som god i kroppsøvingsfaget. Evner som å følge med, vise innsats og samarbeid, og besitte fysiske egenskaper som hurtighet, styrke og teknikk viser seg gjeldende. Elevene refererte også til en forståelse av helse i sammenheng med kroppsøvingsfaget som en evne.
Diskusjon: Resultatene diskuteres med utgangspunkt i Bourdieus teoretiske rammeverk. Elevenes habitus er preget av deres kroppslige og mentale skjemaer som de anvender i feltet, kroppsøvingsundervisningen. Feltets doxa består av læreplanen, og elevenes konstruerte regler om hva de anser som viktig for å besitte evner i kroppsøvingsfaget. Det elevene refererer til som gode evner diskuteres opp mot deres besittelse av ulik kapital.
Konklusjon: Med bakgrunn i studiens resultater viser elevene til innsats og samarbeid som sentralt for å besitte evner i kroppsøvingsfaget. Elevene refererer også til fysiske ferdigheter som gode evner.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2023