Blar i Brage NIH på tittel
Viser treff 1689-1708 av 3468
-
Isokinetic strength training of kinetic chain exercises of a professional tennis player with a minor partial internal abdominal oblique muscle tear ? A case report
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Objective: To present a case of a right-handed professional tennis player with a left internal abdominal oblique muscle tear sustained while serving. We document the progress of a rehabilitation program consisting of ... -
‘It is passable, I suppose’: adult Norwegian men’s notions of their own bodies
(Journal article; Peer reviewed, 2014-11-07)The aim of this paper is to contribute to a better understanding of how men aged 40–90 years with different educational and ethnic backgrounds talk about their own bodies, and how social dimensions, especially masculinity ... -
‘It's not a linear thing; there are a lot of intersecting circles': Factors influencing teachers' implementation of Meaningful Physical Education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The purpose of this research was to examine factors that influenced how 12 elementary teachers implemented the Meaningful Physical Education innovation in their classrooms. Qualitative data were collected over 15 months. ... -
Iver for fysisk aktivitet og iver for kroppsøving i ungdomsskolen En effektstudie av to ulike intervensjonsmodeller
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Til tross for flere tiår med formidling av sammenhengen mellom fysisk inaktivitet og livsstilssykdommer, er inaktivitet et stadig økende problem. Enkelte forskere hevder at anbefalinger om fysisk aktivitet samt ... -
The Jacket: Making sustainable clothing choices in outdoor education
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Amidst a vast jungle of products, brands, materials, labels, and systems of global trade and production, it has become increasingly challenging to make consumption choices that may be considered “sustainable”. This inquiry ... -
Jakten på det perfekte?: en studie av holdninger til bruk av kosttilskudd og prestasjonsfremmende stoffer blant de som trener på treningssenter
(Master thesis, 2016-01-04)Målet med denne studien er å undersøke hvilke holdninger som finnes til bruk av prestasjonsfremmende stoffer og kosttilskudd blant de som trener på treningssenter. Oppgaven tar også for seg hvordan kunnskap om kosttilskudd ... -
Jakten på tilskuerne i norsk fotball: En kvalitativ undersøkelse av norske kvinne- og herreklubbers arbeid med å trekke tilskuere til kampene sine
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan norske toppfotballklubber arbeider med å trekke tilskuere til kampene sine. Formålet med oppgaven er å belyse hva norske kvinne- og herreklubber gjør for å trekke til seg tilskuere ... -
"Jeg er han med sekken": en kvalitativ studie av hvordan en lærer praktiserer friluftsliv i uteskolen
(Master thesis, 2010)Oppgavens mål er å beskrive og analysere hvordan friluftsliv praktiseres i uteskolen. Hovedproblemstillingen er: Hvordan praktiserer læreren friluftsliv i uteskolen, og hvilke refleksjoner gjør læreren over sine ... -
«Jeg føler fysisk aktivitet er bra for meg, men…»: En kvalitativ studie om inaktive ungdommers erfaringer med fysisk aktivitet i skolen (ScIM, modell 1)
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om fysisk aktivitet i skolen, og tar utgangspunkt i kunnskap om ungdom og ungdomsutvikling. Bakgrunnen for valg av tema er innføringen av mer fysisk aktivitet i skolen og argumentet om at det er i ... -
«Jeg føler meg naken uten klokka»: Et kvalitativt forskningsprosjekt om unge menns tanker og erfaringer rundt bruk av digitale treningsverktøy.
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Oppgaven omhandler unge menns tanker og erfaringer i forbindelse med bruk av Garmin treningsklokke og hva dette betyr for dem. Dette er på bakgrunn av en økende trend i bruk av digitale treningsverktøy blant den ... -
«Jeg har aldri snakket sånn her om veiledninga mi før»: En kvalitativ analyse av kunnskapsbasen praksisveiledere ved kroppsøvingslærerutdanning benytter og besitter i møte med studenter
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap ved Norges idrettshøgskole (NIH), Seksjon for kroppsøving og pedagogikk. Formålet med studien er å undersøke hvilke former for kunnskap som preger praksisveilederes arbeid med ... -
Jeg kan delta!: barn med funksjonsnedsettelser og deltakelse i fysisk aktivitet - en multimetodestudie i en habiliteringskontekst
(Doctoral thesis, 2012)Denne studien bidrar til å øke den forskningsbaserte kunnskapen om barn med funksjonsnedsettelser og deres deltakelse. Kunnskapen har utgangspunkt i barnas perspektiv i en habiliteringskontekst som har fysisk aktivitet ... -
"Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn": En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning)
(Doctoral thesis, 2013)Dagens skole skal tilby alle barn og unge en tilpasset og likeverdig opplæring i en inkluderende fellesskole. Dette gjelder selvsagt også i det obligatoriske kjernefaget kroppsøving. Gjennom egne yrkeserfaringer, i løpet ... -
«Jeg klarte bare ikke mer»: En kvalitativ studie av hvorfor fotballelever slutter på toppidrettsgymnas
(Master thesis, 2023)Norges toppidrettsgymnas reklamerer med å være de beste på å tilrettelegge for elever som ønsker å kombinere toppidrett og videregående skole. Likevel er det flere elever på toppidrettsgymnas som slutter på skolen innen ... -
«Jeg må gjøre litt ekstra for å holde på med det jeg elsker»: En kvalitativ studie av hvordan norske toppidrettsutøvere oppfatter meldepliktsystemet
(Master thesis, 2017)Meldepliktsystemet er ett av de mest omdiskuterte og kontroversielle tiltakene i kampen mot doping i idretten. Formålet med meldepliktsystemet er å kunne gjennomføre uanmeldte og effektive dopingkontroller året rundt. Det ... -
«Jeg mistet hammeren min som snekker»: Kroppsøvingslæreres opplevelser av hjemmeskole og setting av standpunktkarakter på 10. trinn under Covid-19
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet under institutt for lærerutdanning og friluftlivsstudier ved Norges Idrettshøgskole. Problemområdet for oppgaven er kroppsøving og vurdering av kroppsøving under ... -
«Jeg synes ikke idrettsfag er en god match for en toppidrettsutøver»: En kvalitativ undersøkelse av hvorfor toppidrettselever velger studiespesialisering med det valgbare programfaget toppidrett, fremfor idrettsfag
(Master thesis, 2019)Hensikten med studien er å undersøke hvorfor toppidrettselever velger studiespesialisering med det valgbare programfaget toppidrett, fremfor idrettsfag når de kombinerer videregående opplæring og idrettssatsing. Gjennom ... -
«Jeg tror man er litt for redd for å konkretisere hva vi skal vurdere, egentlig.»: En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslærere sin oppfatning av ny læreplan (LK20) og implikasjoner for vurdering i faget
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap skrevet for Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier (ILF) ved Norges Idrettshøgskole, 2022. Studien har som formål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere i videregående ... -
«Jeg var ikke gutt nok for gutta, og ikke jente nok for jentene, så hvor skal jeg liksom?»: En fenomenologisk studie om kroppsøvingserfaringene til fire transelever
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Masteroppgaven tar utgangspunkt i min interesse for hvordan en minoritetsgruppe erfarer kroppsøvingsfaget. Jeg jobber som lærer og har min utdanning innen kroppsøving og idrettsfag. Selv om samfunnet vårt stadig ... -
«Jeg var ofte på biblioteket og drev med andre fag»: En narrativ studie av to elevers erfaringer med kroppsøvingsfaget fra ungdomskolen og gjennom tre år på videregående skole.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som siktemål å belyse og søke forståelse av to elevers subjektive erfaringer i, og med, kroppsøvingsfaget fra inngangen av ungdomsskolen til utgangen videregående opplæring. Erfaringene som løftes ...