Browsing Brage NIH by Subject "undervisning"
Now showing items 1-20 of 46
-
Allmenndannelse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av læreplanen i kroppsøving: Hvordan kan vi forstå læreplanen i kroppsøving i lys av Klafkis teori om allmenndannelse?
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er gjennomført med formålet om å kaste et nytt lys over læreplanen i kroppsøving (LK20). I denne studien har jeg benyttet meg av en kvalitativ forskningsmetode som kjennetegns med å gå i dybden på ett tema. ... -
Ballspill i skolen: et kasusstudie av ballbasis som undervisningsopplegg i videregående skole
(Master thesis, 2014)I dette prosjektet har jeg observert et ballspillkurs i kroppsøving, i en Vg1-klasse på en videregående skole på østlandsområdet. Undervisningsopplegget har vært inspirert av Eiberg og Siggaards (2000) håndbok om Boldbasis ... -
Children's attitude to nature as seen through school educational systems in Norway and Ukraine: children's perception in relation to educational objectives
(Master thesis, 2014)Human-nature connection has changed drastically since the Industrial revolution, with technological development alienating people from natural environment. Educational institutions have major responsibility for how future ... -
Dannelse i folkehøgskolen: En kvalitativ studie av fire lærere tilknyttet friluftslivsfag i folkehøgskolen: «Hvordan beskriver og forstår lærere i friluftslivsfag i folkehøgskolen dannelsesbegrepet, og hvordan legger de til rette for elevers dannelse i undervisningen?».
(Master thesis, 2022)Formålsparagrafen i folkehøgskoleloven befester at formålet med skoleslaget er dannelse og folkeopplysning (Folkehøyskoleloven, 2021, § 1). Dannelse trekkes frem som et viktig utbytte av folkehøgskolen (Knutas & Solhaug, ... -
Dannelse og friluftsliv i Norsk folkehøgskole: Folkehøgskolestipendiatens erfaringer fra elevåret
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative oppgaven søker å belyse hvilke elementer ved dannelse som er av betydning i dagens Norske folkehøgskole, fra et elevperspektiv. Friluftsliv er fagfeltet som studeres med følgende problemstilling: Hvilke ... -
”Den følelse kan jeg ikke skabe, hvis jeg bare står og fortæller” – Lærernes erfaringer med en handlingsorienteret tilgang til bevægelse i folkeskolen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Indførelsen af kravet om 45 minutters daglig motion og bevægelse i folkeskolen har forandret lærernes undervisningspraksis. I dette kvalitative interviewstudie undersøger vi, hvilke didaktiske overvejelser lærere gør sig, ... -
«Det var gøy fordi jeg vanligvis ikke er så flink»: En kvalitativ studie om opplevelsen av exergames i kroppsøving og aktivitetslære: Perspektiver fra lærere, lærerstudenter og elever
(Master thesis, 2023)Den digitale utviklingen har ført til at digitale ferdigheter i dag regnes som avgjørende ferdighet for elevenes læring og utvikling. Ifølge forskning presterer norske elever relativt godt sammenlignet med resten av verden ... -
Didaktiske valg rundt konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere begrunner didaktiske valg rundt bruk av konkurranse i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler didaktiske valg rundt konkurranse i kroppsøving, med utgangspunkt i lærernes perspektiv. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan lærere begrunner didaktiske valg rundt konkurranse i ... -
Digitale verktøy og friluftsliv – helt (u)naturlig: En kvalitativ studie om elevers og læreres opplevelse med digitale læringsverktøy i friluftslivundervisningen
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, skrevet ved seksjon for kroppsøving og pedagogikk ved Norges Idrettshøgskole (NIH). Jeg har i dette prosjektet undersøkt hvordan elever og lærere (vg1) opplever bruk av et ... -
"Disse to har tilpasset opplæring som alle andre barn" : en kvalitativ studie av inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven omhandler kroppsøvingslæreres erfaringer med det som i dag kalles “elevmangfoldet” i norsk skole. Hensikten er å få fram kunnskap om hvordan lærere utøver inkludering og tilpasset opplæring i sin undervisning, ... -
«Du ser vel ikke målstreken, du?»: En fenomenologisk studie om mennesker med synshemming sine erfaringer fra kroppsøvingsundervisning.
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Masteroppgaven tar utgangspunkt i min tidligere utdanning som optiker og interessen for tema under faglærerutdanningen ved NIH. Bacheloroppgaven min var en litteraturstudie om elever med synshemming sine erfaringer ... -
E-sportens plass på idrettsfag
(Master thesis, 2020)I løpet av de siste fire årene har det vokst frem en ny toppidrett ved idrettsfag på ulike skoler spredt om i landet. Denne toppidretten er e-sport, og er en gamingform for de mer seriøse spillerne innenfor dataspill. ... -
Elevar på mellomtrinnet si oppleving av kroppsøvingsfaget: Ein kvalitativ studie av elevar si oppleving av kroppsøvingsfaget og kva rolle deira meistringstru spelar i faglege og sosiale situasjonar
(Master thesis, 2020)Dette er ei masteroppgåve som er skriven på institutt for lærarutdanning og friluftslivsstudier, ved Norges idrettshøgskule. Målet med studien er å undersøke elevar på mellomtrinnet sine opplevingar av kroppsøvingsfaget, ... -
Elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving: En studie som undersøker elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving. En analyse med utgangspunkt i John Deweys teori om erfaring.
(Master thesis, 2021)Tema i denne oppgaven er elevers erfaring med friluftsliv i kroppsøving. Forskning viser at elever møter lite friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen gjennom skolegangen og det er ballaktiviteter og idrettsaktiviteter som ... -
En masteroppgave om flerkulturelle elever i friluftslivsundervisning: «Det som kanskje kan være litt ubehagelig med det er at alle andre kan noe og de andre kan det ikke»: En kvalitativ studie av flerkulturelle elever sine erfaringer med friluftsliv i skolen
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Norge betegnes som et flerkulturelt samfunn, og det gjenspeiles i skolen. Elever med ulike kulturelle bakgrunner stiller med ulike forutsetninger. Friluftsliv ser gjennom Fagfornyelsen ut til å få en større plass ... -
Fagfornyelsen i kroppsøving – et mindre idrettsrettet fag?: En kvalitativ studie om hvordan undervisningspraksisen til kroppsøvingslærere på videregående skole påvirkes av fagfornyelsen.
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan undervisnings- og vurderingspraksisen til et utvalg kroppsøvingslærere på videregående skoler blir påvirket av fagfornyelsen. Oppgaven undersøker også hvordan ... -
Flipped Learning in Physical Education: An alternative teaching strategy
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er klausulert, og er IKKE TILGJENGELIG før juni 2024. -
Fordeler, muligheter og utfordringer med omvendt undervisning i kroppsøving: En kvalitativ studie fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan tre kroppsøvingslærere har erfart å bruke den pedagogiske fremgangsmåten, omvendt undervisning. Fremgangsmåten innebærer at elevene får den teoretiske ... -
Friluftsliv i kroppsøving: En kvalitativ studie av hvordan et utvalg elever erfarer friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Utøvelse av friluftsliv har vært en del av norsk skole siden tidlig på 1900-tallet. Pedagogiseringen av emnet skjedde likevel ikke før på 1970-tallet, da det ble utviklet et fyldigere pedagogisk tankegods for friluftsliv ... -
Friluftsliv og kulturell bakgrunn: en kvalitativ studie av hvordan elever med en fremmedkulturell bakgrunn opplever friluftsliv-undervisningen i forhold til etnisk norske elever
(Master thesis, 2014)Friluftsliv har en sentral plass i aktivitetslære på idrettslinjen. I følge den formelle læreplanen (K06) kan man se at lokale og nasjonale tradisjoner vektlegges. De siste årene har Norge blitt et mer mangfoldig samfunn ...