Læring i friluftsliv: om padlefellesskap i havgapet
Abstract
Avhandlingen “Læring i Friluftsliv” omhandler havpadling blant et utvalg voksne personer. Det
anvendes data fra etnografisk feltarbeid (Fetterman, 1998), situert i havgapet, og i hovedsak i
Ytre Oslofjord. Hovedanliggende er å undersøke læringsprosesser, med læringsfellesskap og
natur som kontekst. Avhandlingen er basert på fire artikler som med ulike vinklinger alle
beskriver sider av læringsprosesser i friluftsliv:
• Beskrivelser av hvordan stillasbygging og mesterlære inngår i et læringslandskap
(artikkel 1)
• Undersøkelse av hvordan havpadlere benytter imitasjon som en læringsstrategi (artikkel
2)
• Beskrivelser av meningen med padlingen, fra situasjoner som er karakterisert som
særlig betydningsfulle for læringen (artikkel 3)
• Undersøker hvordan padleres bruk av begrepet lek i lys av ontologisk lek, danning og
eventyr (artikkel 4)
Datamaterialet består av feltnotater, fotografier og video, og dekker alle årstider mellom
2006 og 2008. I tillegg brukes data fra spørreskjema (skriftlige intervjuer) fra 37 hav- og
elvepadlere, samt semi-strukturerte intervjuer av 23 havpadlere. Avhandlingen har sitt
teoretiske utgangspunkt i fenomenet “læringslandskap” (Nielsen & Kvale, 2003b) og
sosiokulturelle perspektiver på læring (Saljø, 2001). Videre er arbeidet fenomenologisk
orientert i den forstand at det rettes mot å forstå hvordan ferdigheter læres og utvikles i
samspillet mellom personer og omgivelser. Teorier om praksisfellesskap og den bestemte
naturkontekst havpadling foregår i situerer læring i friluftsliv. Hvordan havpadling læres,
belyses via disse perspektivene, samt hvilke ressurser padlere trenger for å lære (Saljø, 2001). Artiklene som avhandlingen er basert på synliggjør ulike aspekter og forhold ved
læringsprosessene i havkajakk. Paper I: Tatt ut av filen i Brage p.g.a. copyright-restriksjoner. / Not in the file in Brage because of copyright issues. Paper II: Magnussen, L. I. 2010: Try This! Imitation and Copying in the Outdoor Learning World
of Sea Kayaking. Australian Journal of Outdoor learning, 14(2), 42-49 Paper III: Tatt ut av filen i Brage p.g.a. copyright-restriksjoner. / Not in the file in Brage because of copyright issues. Paper IV: Magnussen, L. I. 2011: Play – the making of deep outdoor experiences
Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 12(1), 25-39
Description
Avhandling (doktorgrad) - Norges idrettshøgskole, 2012