dc.contributor.author | Magnussen, Leif Inge | |
dc.date.accessioned | 2013-01-03T10:05:04Z | |
dc.date.available | 2013-01-03T10:05:04Z | |
dc.date.issued | 2013-01-03 | |
dc.identifier | Seksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education | |
dc.identifier.isbn | 978-82-502-0479-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/171342 | |
dc.description | Avhandling (doktorgrad) - Norges idrettshøgskole, 2012 | no_NO |
dc.description.abstract | Avhandlingen “Læring i Friluftsliv” omhandler havpadling blant et utvalg voksne personer. Det
anvendes data fra etnografisk feltarbeid (Fetterman, 1998), situert i havgapet, og i hovedsak i
Ytre Oslofjord. Hovedanliggende er å undersøke læringsprosesser, med læringsfellesskap og
natur som kontekst. Avhandlingen er basert på fire artikler som med ulike vinklinger alle
beskriver sider av læringsprosesser i friluftsliv:
• Beskrivelser av hvordan stillasbygging og mesterlære inngår i et læringslandskap
(artikkel 1)
• Undersøkelse av hvordan havpadlere benytter imitasjon som en læringsstrategi (artikkel
2)
• Beskrivelser av meningen med padlingen, fra situasjoner som er karakterisert som
særlig betydningsfulle for læringen (artikkel 3)
• Undersøker hvordan padleres bruk av begrepet lek i lys av ontologisk lek, danning og
eventyr (artikkel 4)
Datamaterialet består av feltnotater, fotografier og video, og dekker alle årstider mellom
2006 og 2008. I tillegg brukes data fra spørreskjema (skriftlige intervjuer) fra 37 hav- og
elvepadlere, samt semi-strukturerte intervjuer av 23 havpadlere. Avhandlingen har sitt
teoretiske utgangspunkt i fenomenet “læringslandskap” (Nielsen & Kvale, 2003b) og
sosiokulturelle perspektiver på læring (Saljø, 2001). Videre er arbeidet fenomenologisk
orientert i den forstand at det rettes mot å forstå hvordan ferdigheter læres og utvikles i
samspillet mellom personer og omgivelser. Teorier om praksisfellesskap og den bestemte
naturkontekst havpadling foregår i situerer læring i friluftsliv. Hvordan havpadling læres,
belyses via disse perspektivene, samt hvilke ressurser padlere trenger for å lære (Saljø, 2001). Artiklene som avhandlingen er basert på synliggjør ulike aspekter og forhold ved
læringsprosessene i havkajakk. | no_NO |
dc.description.abstract | Paper I: Tatt ut av filen i Brage p.g.a. copyright-restriksjoner. / Not in the file in Brage because of copyright issues. | |
dc.description.abstract | Paper II: Magnussen, L. I. 2010: Try This! Imitation and Copying in the Outdoor Learning World
of Sea Kayaking. Australian Journal of Outdoor learning, 14(2), 42-49 | |
dc.description.abstract | Paper III: Tatt ut av filen i Brage p.g.a. copyright-restriksjoner. / Not in the file in Brage because of copyright issues. | |
dc.description.abstract | Paper IV: Magnussen, L. I. 2011: Play – the making of deep outdoor experiences
Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 12(1), 25-39 | |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | friluftsliv | no_NO |
dc.subject | forskning | no_NO |
dc.subject | pedagogikk | no_NO |
dc.subject | padling | no_NO |
dc.subject | havpadling | no_NO |
dc.subject | læring | no_NO |
dc.subject | idrett | no_NO |
dc.title | Læring i friluftsliv: om padlefellesskap i havgapet | no_NO |
dc.type | Doctoral thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Activation instruction: 332 | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Other subjects within physical education: 339 | no_NO |