Vurdering av læring i kroppsøving: hvordan oppfatter elever og lærere vurderingspraksisen i kroppsøving ved fire ungdomsskoler, relatert til offentlige føringer med særlig vekt på vurdering for læring
Abstract
Bakgrunnen for denne studien er min genuine interesse for kroppsøvingsfaget. Jeg har selv hatt både gode og dårlige kroppsøvingslærere i løpet av min skolegang. De har hatt betydning for meg på veien til målet om å bli kroppsøvingslærer. Et skolebesøk til Skottland i 2008 gav meg mer inspirasjon og nye ideer til hvordan jeg kunne fortsette å forbedre kroppsøvingsfaget. Det var her jeg ble introdusert for de britiske forskerne Paul Black og Dylan Wiliam. De var en del av forskergruppen Assessment Reform Group, som kom frem til at for stort fokus på resultater kan ha negativ påvirkning på elevers læring og læreres undervisning. Funnene deres ble presentert i artikkelen Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment (Black og Wiliam, 1998), og denne artikkelen gjorde at jeg fikk lyst til å skrive masteroppgave om vurdering for læring i kroppsøving. Læreren står sentralt i tidligere forskning rundt vurdering. Hva gjør lærerne, hvilke holdninger har de, og hvilke utfordringer står de overfor? I min oppgave ønsker jeg å synliggjøre eleven mer. Studien handler om hvordan elever og lærere oppfatter vurderingspraksisen i kroppsøving, med særlig vekt på vurdering for læring. Videre tar den for seg hvordan lærerne praktiserer vurdering og om dette er i tråd med forskriftene og Utdanningsdirektorates kriterier for at vurdering for læring skal fungere. Studien prøver også å belyse bruken av Fronter som dokumentasjonsverktøy, både for å få underveisvurdering til å fungere godt og som verktøy for å bedre elevenes læringsutbytte. 601 elever og 9 lærere fra fire ulike Osloskoler var potensielle deltakere i undersøkelsen min om vurdering i kroppsøving. Jeg valgte å anvende innsamlede data i studien til både kvantitativ opptelling og kvalitativ tolkning. Datainnsamlingen startet 7. desember 2010 og ble avsluttet 18. februar 2011. Ved avslutningen av innsamlingen hadde 73% av elevene besvart spørreundersøkelsen på Fronter, og 8 av 9 lærere hadde besvart sin spørreundersøkelse. Enkelte av prinsippene og kriteriene som Utdanningsdirektoratet og forskerne Black og Wiliam legger til grunn for at vurdering for læring skal fungere, blir praktisert på noen
4
av skolene. Det er allikevel liten tvil om at alle skolene har et forbedringspotensial når
det kommer til vurderingspraksisen i kroppsøvingsfaget. I følge elevene har alle fire
skolene en lang vei å gå når det gjelder å la elevene ta mer del i vurderingsarbeidet.
Egenvurdering, kameratvurdering og involvering i blant annet nedbryting av mål viser
seg å ha stor betydning for elevenes læringsutbytte, men er så og si fraværende ved
samtlige skoler. Resultatene fra min oppgave peker i retning av at elevene mener de har
godt utbytte av både skriftlige og muntlige tilbakemeldinger. Det er tydelig at det er
flere lærere som ikke praktiserer forskriftene slik de er tenkt, og det er store avvik
mellom elevers og læreres oppfatning av vurdering i kroppsøving. Mange lærere
opplever at de gir elevene gode tilbakemeldinger, og mange av lærerne er fornøyd med
måten de gir tilbakemeldinger på. Det kan imidlertid se ut til at det er viktig å
tydeliggjøre enda mer hva som forventes av elevene, slik at de vet hva de blir vurdert
etter.
Det er ikke mulig å si om bruk av Fronter bedrer læringsutbyttet til elevene. Jeg kan
imidlertid se tendenser til at systematisk gjennomføring av underveisvurdering bidrar til
at elevene er fornøyd med måten de blir vurdert på. Ut i fra svarene til de elevene som
bruker Fronter aktivt, kan det virke som om Fronter er et godt verktøy til
dokumentasjon og kommunikasjon med elevene også utenom vanlig skoletid.
Description
Masteroppgave – Norges idrettshøgskole, 2011.