dc.description.abstract | Hovedhensikten med denne masteroppgaven har vært å analysere og se på hvordan
prestasjonsutviklingen og læringen i herrelandslaget og damelandslaget skjer, basert på teori
om påpasselighet og erfaringsbasert læring. Jeg hadde tre undersøkelses spørsmål i denne
masteroppgaven:
1. Finnes det forskjeller eller likheter mellom damelandslaget og herrelandslaget i
skiskyting innen prestasjonsutvikling og læringsprosesser?
2. Hvordan opplever utøverne på de respektive landslagene at det blir tilrettelagt for
prestasjonsutvikling?
3. Hvordan planlegger, gjennomfører og evaluerer dame- og herrelandslaget utviklingen
til utøverne med tanke på teori om påpasselighet?
Påpasselighet er en teori som hjelper oss med å forklare hvorfor noen organisasjoner er
suksessfulle og lærer av små feil som blir gjort underveis i prosessen. Ved å handle påpasselig
og lære gjennom erfaring, kan organisasjonene unngå at man ikke oppnår den suksessen man
ønsker. Jeg ønsket å se på om det er forskjell eller likheter i måten damelandslaget og
herrelandslaget organiserer seg på, som kan være med på forklare hvorfor to elitelandslag
innenfor det samme forbundet kan oppnå ulik grad av suksess.
Masteroppgaven ble gjort som et kvantitativt komperativt casestudie, Jeg foretok personlig
intervju med tre herreutøvere, tre dameutøvere og tre ansatte som hadde vært enten
damelandslagstrener, herrelandslagstrener eller sportssjef i forbundet. Alle respondentene var
tilknyttet forbundet mellom årene 2002 og 2010.
Studien min viste at det er forskjell i måten herrelandslaget og damelandslaget legger til rette
for prestasjonsutvikling og erfaringsbasert læring. Herrelandslaget har en prestasjonskultur
som er godt implementert i laget. Videre handler de mer påpasselig og skaper gode forhold
for pålitelig erfaringsbasert læring. På damesiden finner jeg ikke de samme forutsetningene
for erfaringsbasert læring i store deler av perioden 2002-2010. Men det er antydning til
endring i måten de tenker og legger til rette for prestasjonsutvikling og læring i
damelandslaget. | no_NO |