På leir med Barnas Turlag: om å være barn på en familieleir i regi av Barnas Turlag
Abstract
Denne masteroppgaven i idrettsvitenskap er en kvalitativ studie som har som siktemål å
fange inn tar barnas perspektiv, erfaringer og opplevelser under deltakelse på en
friluftslivsbasert familieleir organisert av Den Norske Turistforening (DNT).
Dagens samfunn beveger seg i en retning der oppdragelse og sosialisering generelt og
spesielt i fritidsaktiviteter stadig blir ”satt bort til” eller utført av andre enn familie og
nabolag. Denne trenden ser vi også i friluftslivet hvor vi kan registrere en endring fra en
tradisjonell ”besteforeldrepedagogikk” til en i mange tilfeller organisert
formidlingspedagogisk kursvirksomhet. Opprettelsen av Den Norske Turistforenings
barnesatsing, Barnas Turlag og deres familieleire, kan sees på som et resultat av dette.
Ved å ta Ingold (2000) sitt dwellingperspektiv, Gurholts (2010) “eventyrlige”
dannelsesteoretiske tilnærming og Gibsons (1979) teori om affordances, beskrives og
fortolkes barnas måter å ta leiren, dens omgivelser og “aktivitetstilbud” i bruk. Mot
denne bakgrunn er følgende problemstillinger belyst: Hva retter barn oppmerksomheten
sin mot på en familieleir slik den organiseres og praktiseres av Den Norske
Turistforening? Og Hvilke arenaer tar barna i bruk, og hvilke typer erfaringer er barna
åpne for på en slik familieleir?
Prosjektet er gjennomført som feltarbeid med deltakende observasjon og ustrukturerte
feltsamtaler, photo-elicitation, auto-photography og informantgenererte barnetegninger
under en familieleir arrangert av DNT sommeren 2010. På familieleiren var det totalt
108 deltakere, 60 barn og 48 voksne. Av disse samtykket totalt 47 barn til å delta i
studien, av disse igjen var 7 gutter nøkkelinformanter. Deltakerne kom fra nesten hele
Norge og hadde ulik friluftslivsbakgrunn, men de fleste kan kategoriseres som erfarne
utøvere.
Studien viser at barna finner det (mest) engasjerende og spennende å dra på selvstendige
eventyr- og oppdagelsesferder, selv om de har et tilbud om å delta på voksenstyrte
aktiviteter. Leken som foregår i løpet leiren, både i naturen, med dyr og mellom barna
kan sees på som en form for dwelling; en “fomling og famling” som skaper erfaringer
og opplevelser som har (selv)dannende kraft. Det ser også ut til at de erfaringene barna
gjør seg er mest meningsfulle, varierte og rike der de handler, utforsker og oppdager
leiren (og verden) på egenhånd. Et viktig pedagogisk prinsipp som kan utledes er derfor
at voksenstyrte aktiviteter bør tilrettelegges slik at de gir barna tid og rom muligheten til
dwelling og å legge ut på egne eventyrferder.
Barna ability ser ut til å trekke barna mot affordances som kan bidra til å skape
hendelser med et spennende eller overraskende ufall. Igjennom selvstyrte eventyrferder
og lek i leirområdet, gjør barna seg kjent med det. De bor seg inn i landskapet rundt
leiren på en måte som inkorporerer dem i området og gjør dem til beboere i landskapet,
og i tråd med Ingolds (2000) perspektiv på dwelling.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2011