Tour de France som tv-underholdning: en narrativ analyse av TV 2s sykkelsatsing
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171719Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien går i dybden på den norske fjernsynskanalen TV 2 sin dekning av
sykkelrittet Tour de France. Oppgaven presenterer en narrativ analytisk tolkning av
hvordan mediene jobber med å skape attraktive sportssendinger og hvordan de
kommuniserer med sitt publikum. Studien benytter TV 2s Tour de France program fra
2011 som utgangspunkt for å analysere kanalens forståelse av sportsunderholdning, og
utdyper blant annet hvilke historier sportsredaksjonen presenterer, historienes innhold
og oppbygning, og hvordan historiene formidles. I jakten på svar tar oppgaven for seg
diskurs-, narrativ- og retorisk-teoretiske betraktninger for å belyse hvordan vi som tvpublikum
kan forstå medienes budskap og agenda.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2012