Betydningen av sosial klasse for elevers motivasjon for og karakterer i kroppsøving: En kvantitativ studie av 854 ungdommer i Norge
Abstract
Sosial klasse som begrep har gjennom historien utviklet seg til å bli mer komplekst og
uklart enn det Karl Marx (1818-1883) og etterhvert Max Weber (1864-1920) først
antok. Denne studien har sett på sosial klasse og dens betydning for elevers motivasjon
for og karakter i kroppsøving. For å fange opp eventuelle nyanser i bildet, ble det lagt
inn en medierende variabel (aktivitetsstøtte fra foreldre) som i andre studier har vist
effekt på barn og unges involvering i fysisk aktivitet. Problemstillinger og hypoteser er
utarbeidet ut i fra Pierre Bourdieus (1930-2002) samfunnsteori som får frem den sosiale
klassens kompleksitet på en tydeligere måte en Marx og Weber. 854 ungdommer fra
ungdoms- og videregående skole ble inkludert i analysen. Deltakerne er fra studien
”Moderne ungdom på fritiden” (MUF).
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013