Inkludering i det samfunnsskapte kroppsøvingsfaget: en kvalitativ studie om læreres erfaringer til å inkludering alle elever i undervisningen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/171754Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgavens tema er inkludering og tilpasset undervisning i kroppsøvingsfaget. Temaet
blir belyst gjennom hvordan 6 kroppsøvingslærere opplever formålet med
kroppsøvingsfaget og hvordan de omtaler sin undervisning i faget. Konteksten er
kroppsøvingsfagets hensikt om at alle elever i enhetsskolen skal delta i faget. En
kvalitativ undersøkelse med et semi-strukturert intervju er valgt som metode. Det
kommer frem at det som står i Lærerplanen Kunnskapsløftet (2006) for kroppsøving, i
formålet med faget, kommer lite frem i den praktiske undervisningen. Lærerne har
overveiende sitt fokus på idrett, og en god ferdighet i kroppsøvingsfaget blir forstått
som synonymt med god ferdighet i idrett. Elever som ikke anses å inneha idrettslige
ferdigheter får av og til et tilbud om ”en tilpasset opplæring”. Den ”tilpassede
opplæring” skjer som regel utenom klassefelleskapet. Dette blir særlig fremtredende der
”nivået” i idretten blir lagt til grunn for aktiviteten. Det vil si at idrettens ordinære
kontekst, og ferdigheter i forhold til den ordinære konteksten er styrende for
deltakelsen. Hensynet til aktiviteten som viktig i seg selv kommer i første rekke i
lærerens forståelse. Den enkelte elev må tilpasse seg aktiviteten eller gjøre noe annet,
som å gå til fysioterapeut eller trene alene. Funnene viser at det inkluderende felleskapet
lider under at noen elever blir sett på som ikke ”flinke nok” til å delta i den ordinære
undervisningen. Inndeling av elever etter ”gode” og ”dårlige” ferdigheter står i sentrum.
Det å oppleve mestring og kunne utvikle kroppslig forståelse blir tilsidesatt når
aktivitetens høye ferdighetskrav skal nås, samt når det er testing eller ferdighetsprøver
som skal gjennomføres.
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2012