Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHagen, Andreas Valaker
dc.date.accessioned2013-09-23T11:33:27Z
dc.date.available2013-09-23T11:33:27Z
dc.date.issued2013
dc.identifierSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/171896
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2013no_NO
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet rettet fokus mot hvordan barn og unge med Downs syndrom, gjennom tilrettelagte varianter av orientering, utvikler erfaringer og kunnskaper. Navigering ved hjelp av kart setter krav til samspill mellom kartleser, kart og terreng. Prosjektet har som mål, på en helhetlig måte, å belyse et tema innenfor fagfeltet; tilpasset fysisk aktivitet. Problemstillingen og underproblemstillingen i forskningsprosjekt er som følger: Hva kjennetegner samspillet mellom kartleser, kart og terreng hos barn og unge med Downs syndrom? Er tilrettelagt orientering en egnet tilpasset fysisk aktivitet for unge mennesker med Downs syndrom? Aksjonsforskning er valgt som tilnærming fordi metoden fremstår som godt egnet for å belyse problemstillingene. Ved å benytte tilrettelagt orientering, der barn og unge med Downs syndrom er deltakere og informanter, vil det være mulig ikke bare å få kunnskap om tema, men også å bidra til positiv utvikling for en spesiell gruppe mennesker som selv ikke krever så mye. Læring, utvikling, glede og motivasjon kan stå som sentrale stikkord. Bakgrunnen for prosjektet er en personlig observasjon og et inntrykk av manglende vilje fra samfunnet til å nå politiske målsettinger og idrettslige visjoner. «Idrett for alle» er en slik visjon. Intervjuer med foreldrene forsterket inntrykket av manglende tilrettelegging for aktuelle målgruppe. Resultatene viser at barn og unge med Downs syndrom, gjennom et tilrettelagt orienteringsopplegg, vil ha forutsetninger for å mestre å mestre en slik aktivitet. Øvelse og mestring gir dessuten grunnlag for en rekke positive ringvirkninger, både på individ, gruppe og samfunnsnivå.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectpsykisk funksjonshemmedeno_NO
dc.subjectkartno_NO
dc.subjectkartlesingno_NO
dc.titleHva kjennetegner samspillet mellom kartleser, kart og terreng hos barn og unge med Downs syndromno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel