Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAarskog, Eirik
dc.date.accessioned2014-09-09T12:36:58Z
dc.date.available2014-09-09T12:36:58Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/219167
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014nb_NO
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i idrettsvitenskap, med tilhørighet til seksjon for kroppsøving og pedagogikk, skrevet ved Norges Idrettshøyskole (NIH). Den er skrevet som en del av et større prosjekt på seksjonen som går under navnet: Hva skjer i skolen. Studiens hensikt er å belyse elevers erfaringer med et undervisningsopplegg som forsøker å gi elevene valgfrihet til selv å velge aktivitet uten at det er definert valgalternativer for elevene på forhånd. Hensikten er videre at elevenes erfaringer med et slikt opplegg skal belyse det å velge som fenomen, og muligheter for pedagogisk verdi i undervisning som har valgfrihet som utgangspunkt. Oppgaven er forankret filosofisk og teoretisk i et pragmatisk perspektiv utviklet av John Dewey. Her står erfaring, refleksjon og frihet som sentrale begreper. Deweys forståelse for disse begrepene er gjennomgående for oppgaven, og legger slik sett føringer for valg av forskningsmetoder og for det analytiske arbeidet. Det er anvendt en pragmatisk tilnærming til kvalitativ metode, hvor aksjonsforskning er valgt som forskningsdesign. Gjennom intervjuer av 6 elever og deres lærer, samt deltagende observasjon over en 6 ukers periode, er det benyttet en form for triangulert perspektiv for produksjon av data. I denne perioden var kroppsøvingsundervisningen endret. Elevene og lærer gjennomførte et alternativt undervisningsopplegg som førsøkte å gi elevene valgfrihet. I studien fremhever elevene og deres lærer erfaringer som kan knyttes til fire ulike temaer; det å velge aktivitet, det å planlegge, hva de har lært, og hvordan de opplevde og erfarte timene. Det virker å være meget individuelt hva elevene erfarer, og at erfaringene innenfor hvert temaene gjensidig påvirke erfaringene innenfor de andre. I studien kommer elevenes erfaringer videre frem ved å belyse noen sentrale aspekter ved elevenes erfaringer. De mest sentrale virker å være om elevene velger aktivitet ut fra interesse eller sosiale forhold. Elevenes erfaringsbakgrunn med å velge og planlegge. Hvor reflekterte de virker å være i sine valg og i planlegging, og om de velger å jobbe alene eller i gruppe. Elevenes totale erfaringer skiller seg også på om de fremhever at de liker vanlig undervisning bedre enn det alternative undervisningsopplegget. Her går det 4 frem at fire elever liker best å velge selv, mens to elever foretrekker ordinær undervisning. De som fremhever at de liker ordinær undervisning best, sier at det har sammenheng med at de lærere mer da. For den ene eleven går det også fram at han blir usikker, og egentlig ikke liker å velge selv. De fire andre elevene fremhever at når de kan velge selv, kan de gjøre det de er interessert i og som de synes er morsomt. De sier videre at det igjen fører til at de lærer mer og at de trives bedre i timene. På spørsmål om hva de ville valgt av ordinær undervisning eller mulighet til å velge selv i fremtiden, svarer disse elevene derfor at; ”jeg vil velge selv.” Videre viser studien at det å velge virker å være et stort og mangefasettert fenomen som ikke på noen enkel måte kan oppsummeres. Slik sett åpner muligens studien fenomenet. Samtidig antar studien at det å velge reflektert og fornuftig, og det å ha valgfrihet er noe som må læres. Det å like å velge selv er også noe som antas at kan læres. Studien antyder også at undervisningsopplegg som baserer seg på å gi elever valgfrihet ikke kan gi dette til elevene, men at elevene antagelig gjennom slike undervisningsopplegg kan utvikle seg og lære å velge reflektert. Det går også frem at elevenes interesse som utgangspunkt for aktivitet, veiledet refleksjon, og tilegnelse av ulike erfaringer åpner en rekke muligheter for at undervisningsopplegg som baserer seg på valgfrihet kan ha pedagogisk verdi.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.subjectvalgnb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.subjectegentreningnb_NO
dc.title"Jeg vil velge selv": et kvalitativt aksjonsforskningsprosjekt med elevers valgmulighet i kroppsøvingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel