Påpasselighet i stort og smått - evaluering for forbedring: en studie av evalueringsarbeidet i World Cup Nordisk Holmenkollen 2013
Abstract
Studien undersøker evalueringsarbeidet av World Cup Nordisk Holmenkollen 2013. Formålet
med studien er å undersøke hvordan et arrangement med flere års suksess evner å lære av feil
og tidligere erfaringer. Studien fokuserer på hvordan Skiforeningen i samarbeid med de
frivillige lederne evaluerte arrangementet. For å belyse dette knyttes studien opp mot teoriene
erfaringsbasert læring – utnyttelse av små intelligente feil (Sitkin, 1992) og påpasselige
organisasjoner (Weick & Sutcliffe, 2001, 2007). Teorien om påpasselige organisasjoner
forklarer hvordan enkelte organisasjoner evner å skape varig suksess. Påpasselige
organisasjoner kjennetegnes av en kultur hvor de stadig gjennomfører kritiske evalueringer,
samtidig som de evner å oppdage feil og avvik fra forventet resultat. Tilnærmingen om
erfaringsbasert læring tydeliggjør hvordan organisasjonen må erkjenne at små suksesser også
inneholder feil. En slik holdning kombinert med evnen til å kontinuerlig lære av feil, vil øke
sjansene for vedvarende suksess.
Det teoretiske rammeverket anvendes i studiens empiriske bidrag som tar utgangspunkt i en
kvalitativ casestudie bestående av 12 intervjuer med sentrale personer i arrangementet, både
frivillige og ansatte. Ytterligere ble det gjennomført observasjoner og dokumentanalyser av
planverk og evalueringsrapporter som supplementer til intervjuene. Dette ble gjort for oppnå
økt forståelse og innsikt i caset.
Studiens funn viser at arrangøren av World Cup Nordisk Holmenkollen 2013 har vært
gjennom en omfattende prosess vedrørende evalueringsarbeidet helt fra planleggingsfasen til
arrangementets slutt. Arrangøren evaluerer fortløpende det som blir gjort i gjennomføringen
og samler trådene i avsluttende rapporter i etterkant av arrangementet. Likevel viser studien at
arrangøren ikke har evnet å følge opp den gode evalueringen, som på mange måter legger
grunnlaget for fremtidige arrangementer. Arrangørens evalueringsarbeid understøtter i stor
grad læringsmodellen for erfaringsbasert læring og bygger mer eller mindre på de samme
prinsippene som påpasselige organisasjoner, men på grunn av manglende felles kultur og
identitet, kan ikke arrangøren hevdes å være en påpasselig organisasjon.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014