Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnsen, Jonny
dc.date.accessioned2014-09-16T06:38:57Z
dc.date.available2014-09-16T06:38:57Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/219788
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014nb_NO
dc.description.abstractI dette prosjektet har jeg observert et ballspillkurs i kroppsøving, i en Vg1-klasse på en videregående skole på østlandsområdet. Undervisningsopplegget har vært inspirert av Eiberg og Siggaards (2000) håndbok om Boldbasis (Ballbasis). Hensikten med studiet har vært todelt; ta for seg undervisningsopplegget og vurdere det i lys av skolens formelle og uformelle rammer. Den andre delen, og kanskje den viktigste, har hatt til hensikt å trekke frem elevenes erfaringer med ballspillkurset. Oppgaven i sin helhet kaster lys over hvordan et stort undervisningsområde som ballspill kan utvikles til å bli mer inkluderende og gi et utvidet læringsutbytte for elevene. Det empiriske grunnlaget for oppgaven fremkommer gjennom observasjon, spørreskjema, individuelle intervjuer med lærer og fokusgruppeintervjuer med elevene. Studien viser at undervisningsopplegget fint lar seg gjennomføre i henhold til gjeldende læreplan, andre styringsdokumenter og den aktuelle skolens rammebetingelser. Elevene i studien opplevde Ballbasis som noe nytt og annerledes enn det de tidligere har vært vant med fra ballspill i kroppsøving. Elever med mindre ballspillerfaring uttrykker at ballkursets aktiviteter og tilnærming har gitt dem muligheten til å delta aktivt og funksjonelt, i større grad enn hva de tidligere er vant med. Utfordringene for det studerte kurset har vært at de mer ballerfarne elevene opplevde innholdet som enkelt og lite utfordrende. Jeg har problematisert dette ved å stille spørsmålstegn ved disse elevenes oppfatning av hvilke ferdigheter som er sentrale i spillsituasjoner. Det kan se ut til at flere av disse elevene oppfatter individuelle ferdigheter som det helt sentrale, og dermed neglisjeres på mange måter viktigheten av samspill og relasjonelle ferdigheter. Resultater fra fokusgruppeintervjuene viser like fullt at de ballerfarne elevene kan ha fått utfordret egne spillferdigheter gjennom alternative spillaktiviteter som har stimulert til en mer reflektert og bevisst spillpraksis. For å forsterke også de ballerfarnes opplevelse av tilpasset opplæring, læring og utvikling, har jeg drøftet ulike svakheter med undervisningsopplegget og pekt på grep som kunne vært gjort for å styrke innholdet i Ballbasis ytterligere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectballspillnb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.titleBallspill i skolen: et kasusstudie av ballbasis som undervisningsopplegg i videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychologynb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel