Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWessel, Marlen Woie
dc.date.accessioned2014-09-26T09:43:33Z
dc.date.available2014-09-26T09:43:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/221742
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2014nb_NO
dc.description.abstractI denne studien har jeg undersøkt elevers oppfatninger om og utbytte av prosjektet «inkluderende læringsaktiviteter» i kroppsøving, og sett på hvilken betydning kroppsøvingsfaget har for dem. Prosjektet studien gjennomførte ble gjort i en kroppsøvingsklasse på en videregående skole, og tok for seg prinsipper fra konseptet «inkluderende læringsaktiviteter». Konseptet ble jeg kjent med i doktorgraden til Per Midthaugen. Det ses på som en planlagt gjennomføring av læringssituasjoner i kroppsøvingsfaget, hvor læringsmålet er at elevene bedrer sin evne til å håndtere mangfold, forskjellighet og egen usikkerhet i faget. Midthaugens doktorgrad har hatt stor innflytelse på denne masterstudien, og har videre hatt innvirkning på valg av teoretiske perspektiver. Studien har en kvalitativ tilnærming. En slik orientering anses som mest egnet, fordi formålet med studien er å få en dypere forståelse for kroppsøvingsfaget som sosialt fenomen. Metodene jeg har brukt er observasjon og intervju. Studiens empiri består av ni elevintervjuer, to lærerintervjuer og egne feltnotater. Dette er valgt, fordi det er ønskelig å fange en helhetlig mening i resultatene og drøftingen. Resultater og drøfting viser at elevene i liten grad reflekterte omkring prosjektet de deltok på. Elevene var veldig opptatt av aktivitetsutvalget i timen, og vurderte det i forhold til om de likte det eller ikke, eller om de syntes det var gøy eller kjedelig. De var mindre opptatt av budskapet bak aktivitetene. Det ser ut til at elevene har en forventning om å være i aktivitet hele tida, og at de ikke vil stoppe opp og prate om hva de tenker, føler og opplever. Et flertall av guttene i studien har klare forventninger om at faget skal bestå av idrett og ballaktiviteter, og forventer en treningsøkt der de lærer å bli bedre i idrettene. Det ser ut til at de forventer at faget er en forlengelse av fritiden. Elevene uttrykker en usikkerhet omkring dette med læring i faget, og hvorfor de tror de har faget i skolen. De ser faget på litt ulike måter, men en hovedtendens er at elevene tror faget er til for å holde seg i form, og at de skal utvikle fysiske og idrettslige ferdigheter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.subjectaktiviteternb_NO
dc.title"Var det sånn at alle skulle bli med?": en studie om prosjektet "inkluderende læringsaktiviteter" og kroppsøvingsfagets betydning for et utvalg elevernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel