dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne studien er at det ikke eksisterer mye forskning rundt hva lærere
tenker om formålet og hva de gjør for å nå formålet i kroppsøving. Målet for
undersøkelsen var å belyse hva lærere tenker om formålet i faget kroppsøving, og hva
de gjør for å oppnå formålet. For å kunne beskrive og forstå dette ble det hovedsakelig
benyttet teori fra Arnold (1988) som omhandler tre dimensjoner; læring i, gjennom og
om bevegelse. Bevegelsesglede og allmenndannelse, som er sentrale begreper fra
formålet i kroppsøving, ble forankret i et teoretisk perspektiv, noe som skulle kunne gi
et godt diskusjonsgrunnlag videre i oppgaven. For å belyse disse begrepene teoretisk ble
blant annet Lyngstad (2010) og Annerstedt (2001), (2007) trukket inn.
For å se nærmere på dette benyttet jeg kvalitativ metode i form av delvis strukturerte
intervjuer. I denne undersøkelsen er det intervjuer av åtte kroppsøvingslærere ved fire
ulike videregående skoler. Intervjupersonene var lærere med ulik arbeidserfaring,
ansiennitet og utdanning. I bearbeidingen av materialet ble det hovedsakelig benyttet
tema analytisk tilnærming og noe personsentrert analytisk tilnærming for å skildre
lærernes tanker rundt problemstillingen. I min forståelse og tolkning av dataene har jeg
forsøkt å holde meg innenfor en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærmingsmåte.
Gjennom intervjuene og den påfølgende diskusjonen kommer det frem at lærere anser
formålet i kroppsøvingsfaget som et krevende formål å oppnå for alle elever, og da
spesielt for de elevene som ikke er motiverte for faget. Lærerne er noe uenige i hvordan
en skal oppnå formålet. Noen mener det er viktig å introdusere elevene for mange
aktiviteter, mens andre mener det er viktig med kunnskapen elevene sitter igjen med i
hver aktivitet. Det oppstår ulike meninger om hvorvidt faget burde ha vurdering med
eller uten karakter. Videre kommer det frem ulike tanker om viktigheten av fysiskmotoriske
ferdigheter, elevmedvirkning og de fem grunnleggende ferdighetene. I
studien kommer det fram at intervjupersonene i liten grad vektlegger fysisk-motoriske
ferdigheter og de fem grunnleggende ferdigheter. Elevmedvirkning ser lærerne på som
viktig, men det kan se ut til at elevmedvirkningen er lite organisert og planlagt. | nb_NO |