Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNannestad, Christer
dc.date.accessioned2015-10-22T09:35:53Z
dc.date.available2015-10-22T09:35:53Z
dc.date.issued2015-10-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357672
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015nb_NO
dc.description.abstractBakgrunnen for denne studien er at det ikke eksisterer mye forskning rundt hva lærere tenker om formålet og hva de gjør for å nå formålet i kroppsøving. Målet for undersøkelsen var å belyse hva lærere tenker om formålet i faget kroppsøving, og hva de gjør for å oppnå formålet. For å kunne beskrive og forstå dette ble det hovedsakelig benyttet teori fra Arnold (1988) som omhandler tre dimensjoner; læring i, gjennom og om bevegelse. Bevegelsesglede og allmenndannelse, som er sentrale begreper fra formålet i kroppsøving, ble forankret i et teoretisk perspektiv, noe som skulle kunne gi et godt diskusjonsgrunnlag videre i oppgaven. For å belyse disse begrepene teoretisk ble blant annet Lyngstad (2010) og Annerstedt (2001), (2007) trukket inn. For å se nærmere på dette benyttet jeg kvalitativ metode i form av delvis strukturerte intervjuer. I denne undersøkelsen er det intervjuer av åtte kroppsøvingslærere ved fire ulike videregående skoler. Intervjupersonene var lærere med ulik arbeidserfaring, ansiennitet og utdanning. I bearbeidingen av materialet ble det hovedsakelig benyttet tema analytisk tilnærming og noe personsentrert analytisk tilnærming for å skildre lærernes tanker rundt problemstillingen. I min forståelse og tolkning av dataene har jeg forsøkt å holde meg innenfor en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærmingsmåte. Gjennom intervjuene og den påfølgende diskusjonen kommer det frem at lærere anser formålet i kroppsøvingsfaget som et krevende formål å oppnå for alle elever, og da spesielt for de elevene som ikke er motiverte for faget. Lærerne er noe uenige i hvordan en skal oppnå formålet. Noen mener det er viktig å introdusere elevene for mange aktiviteter, mens andre mener det er viktig med kunnskapen elevene sitter igjen med i hver aktivitet. Det oppstår ulike meninger om hvorvidt faget burde ha vurdering med eller uten karakter. Videre kommer det frem ulike tanker om viktigheten av fysiskmotoriske ferdigheter, elevmedvirkning og de fem grunnleggende ferdighetene. I studien kommer det fram at intervjupersonene i liten grad vektlegger fysisk-motoriske ferdigheter og de fem grunnleggende ferdigheter. Elevmedvirkning ser lærerne på som viktig, men det kan se ut til at elevmedvirkningen er lite organisert og planlagt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectlærere
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectvideregående skole
dc.titleHva tenker lærere om formålet i faget kroppsøving, og hva gjør de for å nå formålet? : en kvalitativ studie av åtte kroppsøvingslærere fra fire videregående skoler.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department for Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel