Testing i kroppsøving: elevenes erfaringer med testing i faget i videregående skole
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan elever i videregående skole erfarer bruk av tester i kroppsøvingsfaget. Testing i kroppsøvingsfaget er et aktuelt tema, men det er gjort lite forskning på hvordan elever erfarer denne bruken.
I undersøkelsen har jeg benyttet meg av kvalitativ metode, nærmere bestemt kvalitative intervjuer. Jeg har intervjuet ti elever, fem gutter og fem jenter, ved to videregående skoler. De intervjuede elevene gikk alle på Vg3 studiespesialiserende retning.
Elevene gjennomfører tester som måler de fysiske egenskapene utholdenhet og styrke. På den ene skolen synes bruken av tester å være av en mer omfattende karakter enn på den andre.
Funn i min studie tyder på at elevene generelt ikke synes at de lærer noe særlig av å gjennomføre tester i kroppsøvingsfaget. Tester benyttes ifølge elevene først og fremst for at lærer skal kunne sette karakter ut fra deres prestasjoner på disse. Karakter på tester ser ut til å utgjøre en betydelig del av vurderingsgrunnlaget i faget. Elevene er ikke involvert i testprosessen gjennom innflytelse på valg av tester, testrutiner eller testkrav. Det gjennomgående er at elever ikke får tilbakemelding på tester, foruten en karakter som gjenspeiler prestasjonene deres i forhold til en definert skala. Det synes ikke som at det er et særlig fokus på elevenes læring i forbindelse med bruk av tester i faget.