Idrett, dataspilling og skole – konkurrerende eller «på lag»?
Journal article, Peer reviewed
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler / Articles [2210]
Original version
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2015, 99, 334-350.Abstract
Artikkelen undersøker sammenhengen mellom skoleprestasjoner, dataspilling og trening i idrettslag blant ungdom. Analysene viser en positiv sammenheng mellom trening i idrettslag og skolekarakterer, og en negativ sammenheng mellom mye dataspilling og gode karakterer. Artikkelen nyanserer resultatet ved å vise at det å spille mye dataspill i mindre grad er relatert til svake skoleprestasjoner når ungdommene også er med i et idrettslag. Videre presterer ungdom som spiller mye, kun dårligere i norsk og matematikk, ikke i engelsk. Noe av denne negative effekten av mye dataspilling, veies sannsynligvis opp av en positiv læringseffekt – dataspilling medfører ofte mye praktisering av muntlig og skriftlig engelsk.
Description
Dette er siste tekst-versjon av artikkelen, og den kan inneholde små forskjeller fra forlagets pdf-versjon. Forlagets pdf-versjon finner du på www.idunn.no: https://www.idunn.no/npt/2015/05 / This is the final text version of the article, and it may contain minor differences from the journal's pdf version. The original publication is available at www.idunn.no: https://www.idunn.no/npt/2015/05