Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKårhus, Svein
dc.date.accessioned2016-05-25T10:03:54Z
dc.date.available2016-05-25T10:03:54Z
dc.date.issued2016-01-05
dc.identifier.citationNorsk pedagogisk tidsskrift. 2016, 100, 37-48nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2390332
dc.descriptionDette er siste tekst-versjon av artikkelen, og den kan inneholde små forskjeller fra forlagets pdf-versjon. Forlagets pdf-versjon finner du på www.idunn.no: http://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05 / This is the final text version of the article, and it may contain minor differences from the journal's pdf version. The original publication is available at www.idunn.no: http://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05nb_NO
dc.description.abstractArtikkelen analyserer skolepolitiske, pedagogiske og idrettsfaglige diskurser, som i skolesystemet har underbygget rekontekstualiseringer av både politiske motiver, verdigrunnlag og pedagogisk diskurs i veksten av skoletilbud for idrettsinteresserte elever i videregående opplæring. Artikkelen genererer kunnskap om diskurser som har underbygget idrettsfaglige, skolepolitiske og ideologiske utviklingstrekk som gjennom 50 år mer og mer imøtekommer de spesielt idrettsaktive elevene i skolesystemet. Ved det settes i kontekst en utvikling der faget «toppidrett» i den nasjonale læreplanen «Kunnskapsløftet» framstår som et regulerende tiltak for å gi fylkeskommunale skoler adgang til et marked med populære private tilbydere av studiespesialisering kombinert med tid til dyrking av toppidrettsambisjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.titleDiskurser i tilrettelegginger for idrettsaktive elever i skolesystemnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriftnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for coaching og psykologi / Department of Coaching and Psychologynb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel