Læring med animasjoner i treningslære 2: elevers læringsutbytte fra tredimensjonale animasjoner sammenlignet med todimensjonale stillbilder
Abstract
Ved innføringen av Kunnskapsløftet 2006 ble det i den norske skolen et større fokus på
IKT (Informasjon- og kommunikasjonsteknologi) og digitale verktøy enn tidligere. Hvor
digitale ferdigheter ble beskrevet som en av de fem grunnleggende ferdighetene som
skal implementeres i alle fag på skolen (Utdanningsdirektoratet, 2006a). Studiens
formål har vært å undersøke om det er en forskjell i elevers læringsutbytte med 3D
animasjoner i forhold til 2D stillbilder i treningslære 2 på vg3. Samt på hvilken måte 3D
animasjoner påvirker opplevd læringsutbytte, læringsklima, motivasjon og interesse for
treningslærefaget for elever med ulike karakterer i faget. Masteravhandlingen har tatt
utgangspunkt i kognitiv læringsteori og Cognitive Theory of Multimedia Learning
(Mayer, 2005). 191 elever på Østlandet har fulgt et undervisningsopplegg over fire
skoletimer som omhandler biomekanisk analyse av ulike styrkeøvelser enten med 3D
animasjoner eller 2D stillbilder, etterfulgt av en multiple choice avkrysningsprøve. I
etterkant av intervensjonen ble 10 elever som fulgte undervisningsopplegget med 3D
animasjoner intervjuet.
3D animasjoner hadde hverken en større eller mindre læringsutbytte i forhold til 2D
stillbilder i undervisningen av biomekanisk analyse for elever på vg3 i faget
treningslære 2. Elevene i animasjonsgruppen vurderte kvaliteten på diskusjonen i
forelesningene signifikant høyere enn hva kontrollgruppen gjorde. Subanalysene kan
konkludere med at elever med en svak karakter (1-3) i animasjonsgruppen hadde et
signifikant bedre resultat på testen enn de med svak karakter (1-3) i kontrollgruppen.
Kvalitative analyser viser at 3 av 5 svake elever opplevde å være mer muntlig aktive i
timene enn hva de er til vanlig, mens 3 av 5 sterke elever var mindre muntlig aktive.
Alle intervjuobjektene mente at animasjonene var mer interessante og motiverende enn
tidligere undervisningsmetoder brukt i faget.
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016