Langrenn - teknikkinstruksjon og påvirkning på prestasjon: en analyse av to 80 meters all-out staketester på rulleski, med og uten teknikkinstruksjon
Abstract
Innenfor langrenn er teknikk et sentralt element for god prestasjon (Sandbakk &
Tønnessen, 2012). Det er derfor sentralt for både trenere og utøvere å jobbe for at utøver
skal forbedre seg teknisk, i tillegg til det fysiske ved langrennstrening.
Teknikkinstruksjoner gis utøvere ofte både i sammenheng med trening og konkurranse.
Fra et idrettspykologisk ståsted er det mye forskning viet til oppmerksomhetsfokus, og
hvordan fokus på å kontrollere egne bevegelser påvirker prestasjon negativt (Masters &
Maxwell, 2008; Wulf, 2013). Det er derfor interessant å vite hvordan
teknikkinstruksjoner påvirker utøvers prestasjon.
Målet med studien er nettopp å undersøke hvordan teknikkinstruksjoner påvirker tiden
under all-out staketester i felten, sammenlignet med å ikke få instruksjoner. Deltagere
var aktive juniorløpere. Hver utøver gjennomførte to like tester fordelt på to ulike dager
med en ukes mellomrom. En test besto av 10 drag á 80 meter, flatt og rett frem, med 3
minutters pause mellom hvert drag. Test 1 foregikk uten noen intervensjon, men det ble
gitt en teknikkinstruksjon basert på forskning etter 5 drag på test 2, og deretter etter drag
7 og drag 9. Tid ble målt ved bruk av fotoceller (Portable Brower Speed Trap II, Brower
Timing Systems, Utah, USA). Alle drag ble filmet og sykluser/min ble målt ut fra
videoanalyser. En undersøkelse av hvor godt deltagerne opplevde de gjennomførte hvert
drag ble også utført ved bruk av en modifisert CR-10 skala (Borg & Borg, 2001).
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016