Ung mentalitet - opplevelsen av og veien tilbake fra uforklarlig underprestasjonssyndrom (UPS): to unge, satsende idrettsutøveres opplevelser, mestringsmekanismer og erfaringer tilknyttet avbrekk forårsaket av en for stor totalbelastning: en fortolkende fenomenologisk analyse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2400220Utgivelsesdato
2016-08-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det primære formålet med denne studien er å belyse hvordan to satsende unge utøvere
opplever, og kommer seg tilbake fra, prestasjonshemmende avbrekk som følge av en for stor
totalbelastning. Studiet har sitt fokusområdet på de psykologiske opplevelsene utøveren har
ved å være ikke-presterende, og på mestringsmekanismer for å overkomme det psykologiske
stresset slike avbrekk medfører. Utøverne beskriver opplevelsen fra tiden før avbrekket
inntraff, til de er tilbake igjen i aktiv idrettsutfoldelse. Studiet er retrospektivt.
Studiet ser spesifikt på hvilke fysiske-, emosjonelle-, og atferdsmessige reaksjoner utøveren
utviste under avbrekke(ne). Mulige kausale forløpere blir adressert, da dette anses å ha en
betydning for å forstå bakgrunnen for avbrekkene. I denne sammenhengen pekes det også på
belastningstriggere som oppstår som en reaksjon på avbrekkene. Disse triggerne
predisponerer utøverne for ytterligere belastning, og ser ut til å påvirke
restitusjonsarbeidet/rehabilitering.
Utøvere i alle aldre kan oppleve ulike typer avbrekk fra idretten som følge av en for stor
totalbelastning i løpet av sin idrettskarriere (e.g.; Fry, Morton & Keast, 1991). Så langt jeg
kan se har ingen kvalitative studier til nå undersøkt unge utøveres opplevelse og veien tilbake
fra uforklarlig underprestasjonssyndrom. Temaet er å anse som aktuelt innenfor
idrettskonteksten i arbeid med unge utøvere. For innsamling av data er det blitt tatt i bruk
semistrukturerte dybdeintervju, og i analysearbeidet anvendes IPA-tilnærming (Interpretative
Phenomenological Analysis) (Smith, Flowers & Larkin, 2009).
Beskrivelse
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2016