dc.description.abstract | I denne studien har jeg undersøkt tre praktiseringer av det valgfrie programfaget
breddeidrett. Gjennom kvalitative semistrukturerte intervjuer har lærere og elever, fra
utdanningsprogrammet for idrettsfag, bidratt til å belyse oppgavens problemstillinger.
Det første formålet har vært å undersøke læreres oppfatninger av fagets hensikt, og hva
som vektlegges i valg av innhold og arbeidsmåter. Det andre formålet har vært å
undersøke elevers erfaringer med det opplevde læringsutbyttet. Goodlads læreplanteori,
didaktisk litteratur, og et utdrag av John Deweys perspektiver om erfaring, har dannet
oppgavens teoretiske ramme.
Undersøkelsen viser fellesnevnere i lærernes oppfatninger av fagets hensikt, der det
hovedsakelig skal: 1) referere til en bred elevgruppe, 2) utdanne ungdommer til
ressurspersoner i lokale idrettsmiljøer og 3) bidra til økt interesse for idretter og trening
gjennom et bredt spekter av aktiviteter. Studien viser til ulike oppfatninger i
realiseringen av fagets hensikt, som resulterer i ulike praktiseringer og valg av innhold
og arbeidsmåter. ”Breddeidrett A” virker å praktisere en skolekultur- og tradisjonsbasert
undervisning med fordypning i to valgte idretter, der elevene får mye frihet. ”Breddeball”
synes å ha en form for deduktiv didaktikk, der få tradisjonelle idretter vektlegges.
”Bredde-fitness” spisser undervisningen mot det innholdet og de mulighetene
treningssenteret tilbyr. Denne praktiseringen har utelukket idrettsaktiviteter, og det er
mye som tyder på at lærerens erfaringsbakgrunn har vært av stor betydning. | nb_NO |