Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: kunnskap og helse
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2428731Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler / Articles [2096]
Originalversjon
Tidsskrift for kjønnsforskning. 2016, 39, 3-19 10.18261/issn.1891-1781-2016-03-04-02Sammendrag
Sykt flinke jenter – hvordan ble det sånn? Og blir de flinke jentene mindre «(p)syke» hvis de får mer kunnskap om psykisk helse i skolen? Første del undersøker hvordan koblingen mellom flinke jenter og psykiske problemer har oppstått, blitt legitim og opprettholdes. Fokuset er på hvordan forskerne som har påvist en kraftig økning i jenters stress og psykiske problemer i de siste årene, samtidig har bidratt til å frembringe denne koblingen gjennom sine spørsmål, metoder og kunnskapssyn. I andre del utforskes spørsmålet om hvorvidt mer kunnskap om psykisk helse gir bedre helse for de sykt flinke jentene. Forfatternes analytiske synsvinkel er inspirert av fransk psykoanalyse og kroppsfenomenologi, og med bruk av illustrasjoner fra terapirommet. Analysen viser at kunnskapen mot sin hensikt kan virke begrensende i jentenes arbeid med egen helse, noe forfatterne relaterer til språkets begrensninger som uttrykks- og erkjennelsesmåte. I artikkelen beveges analysen mot andre mulige måter å merke og erkjenne seg selv på, med fokus på ulike former for kroppslig utfoldelse og muligheter som kroppsøvingsfaget åpner for.
Beskrivelse
I Brage finner du siste tekst-versjon av artikkelen, og den kan inneholde ubetydelige forskjeller fra forlagets pdf-versjon. Forlagets pdf-versjon finner du på www.idunn.no / In Brage you'll find the final text version of the article, and it may contain insignificant differences from the journal's pdf version. The definitive version is available at www.idunn.no