Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStensholt, Marie
dc.date.accessioned2018-07-06T07:43:26Z
dc.date.available2018-07-06T07:43:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504579
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2018nb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Til tross for flere tiår med formidling av sammenhengen mellom fysisk inaktivitet og livsstilssykdommer, er inaktivitet et stadig økende problem. Enkelte forskere hevder at anbefalinger om fysisk aktivitet samt kunnskap om rask og effektiv trening kan ha bidratt til en instrumentell, rasjonell og objektiv tilnærming til fysisk aktivitet, der kvaliteten på produktet i form av fysisk aktivitet blir viktigere enn kvaliteten i prosessen. For at en person skal bedrive regelmessig fysisk aktivitet må vedkommende se mening med det, og oppleve glede og mestring. ”Iver”, defineres som begeistring for, eller en dyp følelsesmessig lengsel etter kroppslig relasjonell erfaring forbundet med selve bevegelsen (Säfvenbom, Buch, & Aandstad, 2017). Formål: Formålet med denne masterstudien var å undersøke hvilken effekt en skoleintervensjon har på elevenes iver for fysisk aktivitet generelt – og på deres iver etter å delta i kroppsøving. Metode: Data ble samlet inn fra 208 elever fra 7 ungdomsskoler i Akershus fylke, skoleåret 2016/17. Spørreskjema ble benyttet for å finne iver for fysisk aktivitet og iver for kroppsøving. Det ble implementert en intervensjon bestående av to ulike aktivitetsmodeller. Etter en intervensjonsperiode med en varighet på ca. ni måneder, ble iver målt på nytt, for å undersøke eventuell effekt av intervensjonsmodellene. Masterstudien er gjennomført som en del av pilotstudien til prosjektet School in Motion (ScIM), og er basert på en kvasieksperimentell forskningstilnærming. Resultat: Denne studien har vist at ScIM ikke påvirker iver for fysisk aktivitet og iver for kroppsøving. Resultatene fra studien indikerer at modell 2 ikke har en større påvirkning på iver, sammenliknet med modell 1. Resultatene indikerer også at de ikke har vært en ulik endring i iver for elever med lav iver fra pretest, sammenliknet med elever med høy iver. Diskusjon: Framtidig forskning bør utvikle mer kunnskap om hva som påvirker iver for fysisk aktivitet og iver for kroppsøving. Nye forskningsmetoder bør prøves ut, og elevene bør inkluderes mer i dette arbeidet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnihnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectfysisk aktivitet
dc.subjectungdommer
dc.subjectkroppsøving
dc.subjectungdomsskolen
dc.subjectmotivasjon
dc.titleIver for fysisk aktivitet og iver for kroppsøving i ungdomsskolen En effektstudie av to ulike intervensjonsmodellernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department for Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel