Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Marianne Elise
dc.date.accessioned2019-08-02T11:58:22Z
dc.date.available2019-08-02T11:58:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2607054
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2019nb_NO
dc.description.abstractMålet med denne studien er å belyse hvordan et utvalg jenter fra studiespesialisering og idrettsfag fremstiller kroppen, og hvilke faktorer som kan ha innvirkning på deres fremstilling og deres opplevelse av eget kroppsbilde. Bakgrunnen for valg av tema er det stadig økende fokuset på kropp i dagens samfunn. Kropp er et fenomen de fleste har en tanke eller mening om, og dette blir fremmet gjennom media, sosiale medier, skolen og i sosiale relasjoner med andre. Kropp er også en naturlig del av kroppsøving og idrettsfag, og noe man må forholde seg til som lærer i skolen. Det teoretiske utgangspunktet baserer seg på et sosialkonstruktivistisk perspektiv og det har blitt benyttet kvalitativ metode for å samle inn data. Datamaterialet har blitt hentet inn gjennom semistrukturerte intervjuer med åtte jenter i alderen 18-19 år, som var elever på studiespesialisering og idrettsfag ved en videregående skole på Østlandet. Data ble videre analysert ved hjelp av Braun & Clarke (2006) sine seks steg for temasentrert analyse. Funnene i studien har blitt strukturert i koder, undertemaer og overordnede temaer. De overordnede temaene er sitater fra mine informanter og de er «alle har en mening om kroppen», «vi blir påvirket fra mange kanter» og «vi har alle ulike kvaliteter». Resultatene viste at kroppen ble fremstilt som egen identitet. Kroppens utseende ble beskrevet som førsteinntrykket av en person. Kroppens funksjonalitet ble ansett som måten man kunne bevege seg på, samt prestere i ulike aktiviteter i kroppsøvingsfaget og i de praktiske fagene på idrettsfag. Oppgavens resultater og diskusjon i lys av et sosialkonstruktivistisk perspektiv, viser videre at kroppen blir fremstilt som sosialt konstruert, og at det er flere faktorer som henger sammen med denne fremstillingen. Sosiale medier, media, skolen, relasjoner og kroppspress, er noe av det funnene viser som har betydning på fremstillingen av kroppen samt opplevelsen av eget kroppsbilde.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectNIHnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.title«Alle har en mening om kroppen»: En kvalitativ studie om kropp og opplevd kroppsbilde blant jenter på studiespesialisering og idrettsfag på videregående skolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Educationnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel