Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØrbæk, Trine
dc.contributor.authorEngelsrud, Gunn
dc.date.accessioned2020-04-24T08:46:00Z
dc.date.available2020-04-24T08:46:00Z
dc.date.created2019-05-29T13:08:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPå Spissen Forskning/ Dance Articulated. 2019, 5(2), 4-26.en_US
dc.identifier.issn0800-2452
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2652367
dc.descriptionThis is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
dc.description.abstractHensikten med denne artikkelen er først å synliggjøre to sentrale premisser for å kalle skapende dans en fagtradisjon, deretter å undersøke hva som skal til for å kalle noe et forskningsfelt og hvordan skapende dans som felt er avgrenset og etablert. Det empiriske grunnlaget består av 87 fagfellevurderte artikler og seks doktorgradsstudier, og forskningsspørsmålet artikkelen belyser er: Utgjør skapende dans i en skolekontekst et forskningsfelt, og om så er, hvilken betydning har det i en skolekontekst i dag? Gjennom en innholdsanalyse av de utvalgte artiklene og doktorgradsstudiene presenteres fellestrekk ved studiene og om disse fellestrekkene kan kvalifisere til å utgjøre et forskningsfelt. Resultatene viser at skapende dans i en skolekontekst kan bli uttrykt og avgrenset som forskningsfelt, og basert på det, hevder forfatterne at det å undervise i skapende dans bør bygge på forskning. Skapende dans i en skolekontekst er et forskningsfelt som har et potensial for å ha en samfunnsmessig betydning fordi det kan bidra med kunnskap om hvilken betydning kropp, bevegelser og skapende prosesser i dans kan ha i menneskers lærings- og dannelsesprosesser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectdanceen_US
dc.subjectcreative danceen_US
dc.subjectdance in schoolen_US
dc.subjectbodily learningen_US
dc.subjectresearch fielden_US
dc.titleSkapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2019 Trine Ørbæk and Gunn Engelsrud
dc.source.pagenumber4-26en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalPå Spissen Forskning/ Dance Articulateden_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18862/ps.2019.502.2
dc.identifier.cristin1701297
dc.description.localcodeSeksjon for kroppsøving og pedagogikk / Department of Physical Education
cristin.unitcode150,35,0,0
cristin.unitnameSeksjon for kroppsøving og pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel