Show simple item record

dc.contributor.authorGløtta, Maja Magdalena
dc.date.accessioned2021-08-06T07:15:23Z
dc.date.available2021-08-06T07:15:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766589
dc.descriptionMasteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2021en_US
dc.description.abstractBakgrunn: En nyere Novarapport viser at 30% av kvinner og 12% av menn på norske videregående skoler har en form for-, eller symptomer på mentale plager. Deltagelse i idrett og fysisk aktivitet er assosiert med god fysisk- og mental helse. Det er imidlertid manglende kunnskap når det gjelder forskjeller i mental helse blant norske elever som er idrettsaktive på ulike nivå. Hensikten med denne studien var å kartlegge forskjeller i mental helse og livskvalitet mellom toppidrettsgymnas, gymnas med idrettsfag og ordinære videregående skoler. Videre var hensikten å kartlegge de samme forskjellene mellom lagidrett- og individuelle idrettsutøvere. Kjønnsforskjeller ble undersøkt i begge gruppene. Metode: Tverrsnittstudie med data fra et forskningsprosjekt ved Norges idrettshøgskole. Utvalget bestod av elever ved toppidrettsgymnas (n=599), gymnas med idrettsfag (n=242) og ordinære videregående skoler (n=257), med en gjennomsnittsalder på 17 år. Selvrapportert livskvalitet og tilfredshet med egen helse ble målt med The World Health Organization Quality of Life (WHOQOL-bref) og somatiske- og mentale helseplager ble målt med Health Behavior in School-aged Children (HBSC-SCL). Resultater: Elever på toppidrettsgymnas og gymnas med idrettsfag hadde bedre selvrapportert mental helse (p=0.005) sammenlignet med elever på ordinære videregående skoler. Det var ingen signifikant forskjell i mental helse (p=0.19) eller livskvalitet (p=0.74) mellom lagidretter og individuelle idretter. Mannlige elever rapporterte bedre skår i mental helse, tilfredshets med egen helse og livskvalitet sammenlignet med kvinnelige elever uavhengig av skoletype og idrettstype (p<0.01). Konklusjon: Resultatene fra denne studien indikerer at elever på toppidrettsgymnas og gymnas med idrettsfag har mindre symptomer på mentale plager sammenlignet med elever på ordinære videregående skoler. Det var ingen forskjell i oppfatning av egen livskvalitet blant elever på de ulike skoletypene. Mellom lagidrett- og individuelle idrettsutøvere var det ingen forskjell i mental helse og livskvalitet. Mannlige elever hadde bedre mental helse uavhengig av skoletype og idrettstype. Resultatene i denne studien indikerer også at unge idrettsutøvere opplever mentale plager. Ytterligere forskning på området er nødvendig, spesielt rettet mot de som velger seg inn i idretten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectnih
dc.subjectmasteroppgaver
dc.subjectidrett
dc.subjectutøvere
dc.subjectelever
dc.subjectungdom
dc.subjectvideregående skoler
dc.subjectmental helse
dc.titleKartlegging av mental helse og livskvalitet blant elever ved toppidrettsgymnas, gymnas med idrettsfag og ordinære videregående skoleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.description.localcodeInstitutt for idrettsmedisinske fag / Department of Sports Medicineen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record