Fotballtreneren som ressurs for læring, prestasjon og refleksjon: en kvalitativ studie av 5 utviklingstrenere i norsk toppfotball
Abstract
Læring er på mange måter det som skaper utvikling hos mennesker, på samme måte hos
idrettsutøvere og fotballspillere. Det er en del forskning på selv-regulerende læring
blant fotballspillere. Selv-regulerende læring er en prosess som kan bidra til at individer
lærer mer effektivt. Refleksjon er et ord som står sterkt når det kommer til selvregulerende
læring, det kan bidra til å forsterke læringsprosessen, som også kan bidra til
å forbedre prestasjonene. Det meste av forskningen knyttet til læring i fotball går på
spillerne selv. I denne studien blir det sett på hvordan trenere som jobber med unge
spillere mener de kan legge til rette for læring, prestasjon og refleksjon. Det ble
gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturerte dybdeintervju med 5 ulike
utviklingstrenere i norske eliteserieklubber. Deltakerne ble valgt ut til studien gjennom
en bakgrunnssjekk der det var ønskelig med trenere med ulik bakgrunn. Deltakerne
hadde en gjennomsnittlig alder på 35.2 år og med gjennomsnittlig 9.2 års trenererfaring.
Funnene fra studien ble analysert med utgangspunkt i interpretative phenomenological
analysis (IPA). Dette gjorde at både det fenomenologiske rundt det trenerne beskrev ble
tatt hensyn til, samtidig ble det tolket med utgangspunkt i eksisterende litteratur.
Følgende problemstilling ble belyst i studien: ”Hvordan legger utviklingstrenere i
eliteklubber i fotball til rette for læring, prestasjon og refleksjon i sitt trenervirke?”
Description
Masteroppgave - Norges idrettshøgskole, 2015